Kids zien verschil niet tussen zoekresultaten en reclame

Kids computers
Raad hoeveel procent het verschil ziet voordat je klikt op

Uit een nieuw onderzoek van de Britse waakhond Ofcom, dat luistert naar de naam Children and parents: Media use and attitudes report 2015 blijkt dat een schamele 31% van de kids tussen de 12 en 15 weet wanneer het met een zoekresultaat of een reclame te maken heeft. Daar komt bij dat ze nogal goedgelovig zijn, want 19% van de tieners denkt dat alles dat alle informatie die je op Google vindt klopt. Niet verrassend misschien dat deze cijfers slechter worden bij jongere kinderen. Tussen de 8 en de 11 ziet slechts 16%, iets meer dan de helft van hun oudere zusjes en broertjes dus, het verschil.

Deze verwarring is natuurlijk niet volledig te vermijden, aangezien het internet voor veel verschillende groepen bedoeld is, maar het geeft wel aan dat Google misschien te weinig doet om zijn ads te scheden van de zoekresultaten.

Een ander interessant resultaat is dat kinderen erg gericht zijn op YouTube als het gaat om het verzamelen van informatie. Voor 8% van de kids is YouTube hun ‘preferred choice of info’, terwijl dit vorig jaar nog slechts 3% was. Ondertussen weet de helft van de 12 tot 15jarigen niet dat de inkomsten van YouTube voor het grootste deel uit advertenties komen.

Tot slot voelen tieners zich elk jaar minder bezwaard om persoonlijke informatie, zoals hun locatie of foto’s van hun activiteiten, te delen. Wel is er een verschuiving zichtbaar waarbij zij steeds meer aangeven deze zaken alleen met hun vrienden te delen.

Dat de nieuwe generaties ondertussen wel steeds makkelijker omgaan met nieuwe technologie, blijkt uit deze video:

[gv data=”aXV-yaFmQNk”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *