Je hebt vast al gelezen dat Volkswagen de dieselmotoren testte door mensen en apen de rook in te laten ademen. Deze serie brengt het genadeloos in beeld.
VW rolde eerder deze maand weer een nieuw schandaal in, want naast sjoemelen met diesels blijkt het bedrijf er meer dubieuze praktijken op na te houden. De grootste autofabrikant ter wereld deed menselijke en dierlijke proeven met uitlaatgassen en dat wordt ze niet in dank afgenomen. Het kwam allemaal aan het licht dankzij Dirty Money, een Netflix-serie die een kijkje achter de schermen biedt bij sjoemelende multinationals.
Niet geïnteresseerd in auto’s, maar wel in corruptie? Er zijn nog vijf afleveringen waarin heel andere onderwerpen aan bod komen. Denk bijvoorbeeld aan HSBC, de bank die geld wilde witwassen voor drugscartels, maar er ‘gewoon’ mee weg kwam. Of Donald Trump, die er ook een potje van maakte als zakenman. Elke aflevering heeft zijn eigen regisseur met zijn eigen kennis, zodat je elke keer weer tot unieke inzichten komt.
[gv data=”CsplLiZHbj0″][/gv]
VAG verkoopt nog steeds als een trein. Ik vraag me meer en meer af wat er moet gebeuren voordat de grens trekt en niet meer koopt.
Oh, en aapjes zijn kei lief.
@camber24: Doel je op alles wat onder de VAG vlag verkocht wordt of op volkswagen specifiek? Ik heb jaren met tevredenheid audi 80/90 quattro/a3/a4 gereden en nooit gedonder gehad, zie ook geen reden om mn benzine (quattro) VAG meubels in te ruilen. M’n vriendin rijdt een A3 8P 1.9TDI, 1:19 met 360k op de teller en nooit gedoe. Het zijn lelijke streken die ze uitvreten momenteel, maar ik geloof niet dat ze de enige zijn… Ik praat niks goed maar hoge bomen vangen veel wind en het is er fabrikanten als PSA (vreselijke vermogensloze HDI’s) en toyota met hun rampzalige D4D’s (heb ze ooit als privé chauffeur gereden… pluimend en al) alles aan gelegen om VAG al die wind te laten vangen…
@markie123: ach de 3.0 Hdi hier heeft 241pk, meer dan genoeg. Maar de gemiddelde VAG rijder wil 1000 pk hebben en Diesel die klinkt als een tractor.
Wij hebben hier een Seat Leon gehad, ook 3,5 ton gereden, maar niet probleemloos. Er was altijd wel iets kapot. In 2006 heb ik een A6 2.5tdi gehad en daar liep bij 1.5 ton de nokkenas kapot. Zo foutloos zijn ze niet, zeker de laatste jaren niet( dsg, multitrauma, olieverbruik etc)
@rufctr01: Nokkenas onvoldoende gehard bwj 98, werd onder coulanz geregeld.
@camber24: Hier in NL kunnen ze hun gang gaan want de staat vind het eigenlijk wel prima.
Kijk eens naar de maatregelen in de USA waarbij de mensen hun auto terug konden brengen en ze het geld terug kregen ….
Hier in NL zou dat tot paniek leiden want de staat heeft alle bpm en btw centen al uitgegeven en als die terug moeten dan hebben ze een uitdaging.
Je krijgt hier een upgrade waarbij de auto verder geknepen wordt, immers als de nieuwe aanpassingen en software hetzelfde vermogen zouden leveren en ook het verbruik minstens zo goed was dan zat dat er allang op en was de sjoemel niet nodig.
Tevens apart dat er in weze sprake was van belasting ontduiking, men kreeg op basis van de eco waardes voordelen die achteraf niet gehaald werden. De staat is opvallend mild geweest jegens PON en consorten.
Hetzelfde zien we bij banken en verzekeringen die gematst worden met de Woekerpolissen. Niemand durft een echte uitspraak te doen en de zaken slepen zich voort en gaan van het kastje naar de muur.
Niet vreemd want de staat plukte fijn mee aan alle assurantie belastingen en extra kosten en als dat terug zou moeten naar de klanten dan missen we een aantal miljard. Mind you, een ruime 4 miljoen woekerpolissen zijn er afgesloten door de jaren heen.
Kortom het gaat vreselijk veel mensen die de dupe hiervan zijn (geweest).
Welkom in Nederland !
@turbobrick: Pon is een vreselijke importeur, die er het liefst bij iedereen van hogerop tot de elleboog in zit en trouwe klanten keihard laat zitten. De remproblemen met de Audi RS3 worden niet goed opgelost. Problemen met zuigerveren en distributie kettingen een tijd geleden werden ook niet goed opgelost, omdat het een eeuwigheid duurde, en je onderhand een advocaat moest zijn van beroep, om nog iets voor elkaar te krijgen. En Ik vind het idioot dat het nederlandse leger vandaag de dag VW Amaroks rijdt. HOW THE HELL IS EEN VW AMAROK BETER EN DEGELIJKER, DAN EEN MERCEDES G KLASSE?!.
@mikje90: en de Amaroks gaan aan de lopende band kapot.
@rufctr01: Kan je een lijstje geven wat er defect aan geraakt.
@turbobrick: de enige schuldige die je in al die gevallen kunt aanwijzen is de consument. Die steunt die bedrijven door gewoon VAG producten te blijven kopen. Terwijl als ze het erg genoeg zouden vinden kunnen ze ook hun euro’s elders gaan uitgeven.
@camber24: en jij loopt ook nog steeds bij de bank met je hypotheek, die hebben ook heel nederland een oor aangenaaid en iedereen blijft er heen gaan
Ik heb respect voor de marketingmachine van VAG. Heel veel mensen laten geloven dat iets heel goed en bijzonder is is terwijl dat in de praktijk flink meevalt.
@rufctr01: in dat geval is marketing helemaal niet moeilijk, zou dat pas zijn als het in de praktijk juist tegenvalt ?
@rufctr01: Das toch altijd met marketing?
@rufctr01: al die mensen hebben echt wel gezien dat dit bedrijf alles deed om de grootste te worden inclusief fraude. Toch blijven we als consumenten dat bedrijf onvoorwaardelijk steunen door ons geld er naartoe te brengen
Waarschijnlijk verkopen ze niks meer als ze autos die niet zelfrijdend zijn, zonder stuur afleveren.
It’s all about the money…
Geef ze een boete ter waarde van hun kapitaal; mijn god, wat een boeven…
We blijven ze toch wel kopen, er zijn geen principes meer, een beetje blêren en meeblaten over sjoemel diesels, een keer scheisse roepen om toch maar weer iets VAG’s te kopen, want Duits.
@desjonnies: ach, zolang ze niets in hun gamma hebben zitten waar ik warm van word, is het bijzonder makkelijk om geen VAG te kopen 😉
@desjonnies: Niet omdat Duits, gewoon omdat onze ouders al vertelden dat het top was, en is.
Lekker anti VAG hier weer hoor. Bah bah! Met dat apen verhaal ook. Was niet alleen Volkswagen hoor. Waren onderzoeken voor oa vw. BMW en andere grote merken stonden er ook bij maar daar hoor je niks van… Blijf erbij, elk merk sjoemelt maar alleen VAG wordt ervoor gepakt…
@bartsss: VAG heeft het als enige bewezen gedaan. Bij die uitstoot cijfers kan je bij alle fabrikanten vraagtekens zetten maar VAG heeft heel bewust een systeem opgezet om te frauderen. En geen actie van een paar slimme creatieve ingenieurs maar ook bekend en gesteund door de top van de toko. Vrij logisch dat er daardoor nog al wat “anti-VAG” geluiden in de pers komen.
Blijft bijzonder dat de autokoper het kennelijk weinig kan schelen en toch die auto’s koopt maar dat is dan ook een groot compliment voor de marketing organisatie van VAG.
@spideriv: Heeft men verder gezocht of was één voldoende.
En ja VW bouwt zeker en vast goede wagens.
@bartsss: Goed voorbeeld van die apen en mensen. BMW en Mercedes hadden ook mee betaald. Maar wiens idee was het om apen en mensen te testen? Hoe kan het ook anders, een idee van VW!
@fanboy: Onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
@wimof: heb je de docu gezien? Onderzoek werd betaald door VW, ze hebben zelf de testbank gekocht, alleen VW kreeg, (op hun verzoek) realtime inzicht in alle data en ze hebben gevraagd of het onderzoek please please please niet in de rechtzaak meegenomen word…
@fanboy: je hebt er verstand van merk ik. Je zat bij ze aan tafel??
@bartsss: Mercedes en BMW hebben verklaard hier niet vanaf geweten te hebben. Ik weet niet of ze liegen.
@fanboy: wel lekker makkelijk toch. Lijkt wel een beetje op het gedrag van lang geleden dat nooit meer mag gebeuren. Blijkbaar gebeurt het dus nog steeds
@fanboy: Ze hebben toch een groot kruis op hun voorhoofd.
@fanboy: jij was er zeker bij toen het besproken werd ?
@bartsss: “elk merk sjoemelt maar alleen VAG wordt ervoor gepakt…”.
Dan is er toch iets waar VAG het slechtste in is…
@hammerman: inderdaad. Saaie Kutzooi maken, de boel oplichten, en er goed mee weg komen.
@bartsss: VAG heeft het als enige bewezen gedaan. Bij die uitstoot cijfers kan je bij alle fabrikanten vraagtekens zetten maar VAG heeft heel bewust een systeem opgezet om te frauderen. En geen actie van een paar slimme creatieve ingenieurs maar ook bekend en gesteund door de top van de toko. Vrij logisch dat er daardoor nog al wat anti-VAG geluiden in de pers komen.
Blijft bijzonder dat de autokoper het kennelijk weinig kan schelen en toch die auto’s koopt maar dat is dan ook een groot compliment voor de marketing organisatie van VAG.
@bartsss: als alle merken sjoemelen, is dat nog niet bewezen. Bovendien is VAG zo verwaand en stom geweest zich te laten betrappen.
Als jij dat haters vind wanneer er iets over gezegd wordt, wat ben jij dan?
Wanneer een hoge politicus zijn macht misbruikt, zal die ook gestraft moeten worden. Net als een winkeldief. Hoe zo VAG niet? Is het god?
@bartsss: Komt vooral door een stel idioten die bij VW werken. De rest is blijkbaar slimmer. Houdt de gemoederen lekker bezig hier op Autoblog en dat is ook wat waard.
@bartsss: eerst die documentaire kijken, dan je reactie nog eens lezen… VW zélf heeft al toegegeven dat ze een schaduw stichting hebben opgericht die deze testen deden, zelf alle apparatuur verzorgden, en ga zo maar door. VW zélf wilde eerst mensen gebruiken maar bedacht toen dat dat misschien iets teveel zou lijken op gaskamers. Ieder merk zoekt de grenzen op, VAG heeft zélf een sommetje gemaakt wat de baten zouden zijn, en de kosten als ze gepakt zouden worden. Heeft echt niks met bashen te maken, als je je oogkleppen zou afdoen zou je zien dat dit de meest grootschalige fraude zaak in de geschiedenis is…
@bartsss: Klopt helemaal. Dit is allemaal propaganda omdat Volkswagen en andere grote Duitse autofabrikanten nou eenmaal de grootste en meest winstgevende autofabrikanten zijn.Dat kunnen sommige blijkbaar niet hebben. Ik heb jarenlang Volkswagen gehad.Nu weliswaar een BMW tussendoor maar ten opzichte van vooral de Franse en Italiaanse automerken hebben de Duitsers nou eenmaal een betere kwaliteit. De Japanners hebben die goede kwaliteit weliswaar ook maar een waardeloos design.Voor mij alleen maar Duitse auto’s dus
Maar ergens ook raar dat zoveel focus op VW ligt, terwijl testen duidelijk aantonen dat volkswagen modellen stukken beter presteren (tesamen met BMW en Audi (=VW)) qua werkelijke NOx uitstoot dan de meeste andere merken. Hoe in de hele wereld zijn die anderen dan door de emissietesten geraakt?
Als ik een diesel koop is het de nieuwe 5, die presteert als enige(?) beter dan de emissienormen in de praktijk.
@onehp: Omdat die andere merken niet zo dom zijn om in Amerika te gaan verkopen. Met diesels die daar nooit zonder fraude door de test heen zouden komen. Dat heeft VW bewust gedaan, en sindsdien ligt inderdaad het vergrootglas op hun.
Feit is inderdaad dat alle diesels toch wel ranzig zijn in de praktijk. Na de 20 minuten testcyclus even je roetfilter schoon blazen. Oh leuk, daar heeft niemand last van ofzo? Dat soort dingen.
@onehp: Calimero effect.
VW is groot en wij zijn zo klein, dat is niet eerlijk.
Laten we met bagger gaan gooien, we bellen de Amerikanen ……….. en de rest is geschiedenis.
@wimof: Wat bedoel je hier nou mee?
VW gaat zelf in Amerika volledig bewust diesels verkopen waarvan ze weten dat ze nooit zouden voldoen aan de emissie eisen. Dat was ook al zo hier in Europa, maar hier geeft niemand er wat om. Nou ja, een paar mensen bij de EU wel, maar met hun “gezanik” werd niks gedaan.
Wat een kansloos gezeik is het dan om iedere keer VW goed te praten. Zij hebben gefraudeerd in Amerika, en als die gasten dat door hebben doen ze er tenminste wat mee. Niet dat laffe gebeuren hier.
Hier in Europa is alleen het verschil dat ook veel andere merken diesels leveren die niet schoon te krijgen zijn. Iedereen doet alsof het heel erg is, maar er wordt nauwlijks echt werk van gemaakt.
@fanboy: Je kan maar één keer gestraft worden voor een fout.
Nu moet ik toegeven dat die Calimero opmerking niet aan jou reactie moest hangen.
@wimof: u heeft het allemaal nog niet zo goed begrepen.
@monsieurleloure: Ik vrees van wel, ze hebben opzettelijk er een serieuze hoek af gereden om.
Waarom, weet ik niet.
Was het?
Hoogmoed.
Naïviteit.
Wilde ze de eerste worden/blijven.
Wilde ze het beste voor hun klanten.
Of wilde ze hun suprematie tonen.
Of heeft de boekhouder het van de ingenieur gehaald.
Ok, mijn volgend argument is alleen een kijk hoe mijn klanten vroeger (en nog, behalve mensen die bewust met de planeet omgaan) het bekijken.
Het moet snel, zuinig, krachtig zijn en voor velen zal het worst wezen wat er achter uitkomt.
Waarom geraakt LPG/CNG zo moeilijk van de grond.
Heel veel zou opgelost zijn.
Geen medelijden met VAG, door deze negatieve reclame verkopen ze steeds meer auto’s – VW’s zijn nu immers altijd op het nieuws en mensen zien steeds hun nieuwe modellen 🙂
@hummerh1: dus eigenlijk is het gesjoemel een goede marketing actie ;-).
Nooit zo bekeken maar wellicht heb je gelijk!
Ach zo zie je mooi hoe corrupt de wereld is waarin wij leven… wat wij overigens te horen krijgen is slechts het topje van de ijsberg! Of dat nu met auto’s pedo’s ons voedsel of de Europese unie te maken heeft… je word genaaid van geboorte totdat je in een kist ligt.. ik ga me auto maar ff poetsen
Er is gewoon geen enkel miljardenbedrijf of multinational waar niet gerotzooid, gesjoemeld of anderszins creatief met de waarheid omgegaan wordt. En op privévlak is dat niet anders natuurlijk. Hoeveel belastingplichtigen hier op AB kunnen met droge ogen beweren dat ze nog nooit hun belastingaangifte ietsjes rooskleuriger hebben gemaakt? En hoeveel mensen hier hebben nog nooit ‘vergeten’ iets bij Appie af te rekenen? Geef een bedrijf een miljardenbudget en je kunt er een zooitje nullen achter zetten. Is het daarmee goedgepraat? Nee, natuurlijk niet. Maar ik verbaas me zo over die collectieve naïviteit, over de verbazing bij iedereen dat dit ‘nog steeds’ gebeurt. Ik heb nieuws: dit gedrag zal nooit verdwijnen.
@potver7: Wat een vergelijk. Niemand is heilig. Maar als je betrapt wordt, moet je bestraft worden. Simpel toch?
Prachtige serie trouwens.
Ik zou me als dealer kapot schamen…..en niet geassocieerd willen met zo’n product
@drdrift: Ondanks alles is er veel te verklaren en ik ben als dealer hier niet verantwoordelijk voor.
Toen Renault België opeens zijn deuren sloot was het kot te klein, iedereen de straat op met slogans “nooit meer een Renault”
Renault verkopen crashte, Renault deed een promotie en het jaar erop Renault nummer 1 in België.
Toen sinds 1977 de diesel verkopen in de lift zaten en iedereen er eentje moest hebben, terecht of niet lag er geen enkele consument ervan wakker of die roetwolk gezond was of niet.
Het enige wat telt: het is goedkoop.
@wimof: wat kortzichtig
@svenska_aeroplan_ab: Neen te oud worden en al teveel meegemaakt, denk hier binnen 45 jaar eens aan.
VW begaat fout, andere staan er in de schaduw van.
Maar wat vindt de consument ervan.
Als ik de reacties op LEZ nalees is men daar niet zo wild van. (vooral de boetes)
Toen België 80% diesels kocht zouden die nu allemaal mee huilen?
Ik heb nog geen reactie gekregen op het gebruik van LPG/CNG waarvan iedereen weet dat het veel milieuvriendelijker is.
Het gaat mij niet of VW er al dan niet een loopje mee hebben genomen, dat hebben ze.
Maar het stopt niet daar.
Heb wel het idee dat alleen al het vw logo boven het artikel al als een rode lap werkt
Het kan natuurlijk ook een stunt van Volkswagen en de familie Porsche zijn geweest om de aandelen Volkswagen in eigen beheer te krijgen.Daar begin ik nu ook aan te twijfelen.