Kijktip: Dirty Money op Netflix, over de dubieuze praktijken van Volkswagen & Co

Volkswagen
Je hebt vast al gelezen dat Volkswagen de dieselmotoren testte door mensen en apen de rook in te laten ademen. Deze serie brengt het genadeloos in beeld.

VW rolde eerder deze maand weer een nieuw schandaal in, want naast sjoemelen met diesels blijkt het bedrijf er meer dubieuze praktijken op na te houden. De grootste autofabrikant ter wereld deed menselijke en dierlijke proeven met uitlaatgassen en dat wordt ze niet in dank afgenomen. Het kwam allemaal aan het licht dankzij Dirty Money, een Netflix-serie die een kijkje achter de schermen biedt bij sjoemelende multinationals.

Niet geïnteresseerd in auto’s, maar wel in corruptie? Er zijn nog vijf afleveringen waarin heel andere onderwerpen aan bod komen. Denk bijvoorbeeld aan HSBC, de bank die geld wilde witwassen voor drugscartels, maar er ‘gewoon’ mee weg kwam. Of Donald Trump, die er ook een potje van maakte als zakenman. Elke aflevering heeft zijn eigen regisseur met zijn eigen kennis, zodat je elke keer weer tot unieke inzichten komt.

[gv data=”CsplLiZHbj0″][/gv]

57 reacties

  1. VAG verkoopt nog steeds als een trein. Ik vraag me meer en meer af wat er moet gebeuren voordat de grens trekt en niet meer koopt.

    Oh, en aapjes zijn kei lief.

    • @camber24: Doel je op alles wat onder de VAG vlag verkocht wordt of op volkswagen specifiek? Ik heb jaren met tevredenheid audi 80/90 quattro/a3/a4 gereden en nooit gedonder gehad, zie ook geen reden om mn benzine (quattro) VAG meubels in te ruilen. M’n vriendin rijdt een A3 8P 1.9TDI, 1:19 met 360k op de teller en nooit gedoe. Het zijn lelijke streken die ze uitvreten momenteel, maar ik geloof niet dat ze de enige zijn… Ik praat niks goed maar hoge bomen vangen veel wind en het is er fabrikanten als PSA (vreselijke vermogensloze HDI’s) en toyota met hun rampzalige D4D’s (heb ze ooit als privé chauffeur gereden… pluimend en al) alles aan gelegen om VAG al die wind te laten vangen…

      • @markie123: ach de 3.0 Hdi hier heeft 241pk, meer dan genoeg. Maar de gemiddelde VAG rijder wil 1000 pk hebben en Diesel die klinkt als een tractor.
        Wij hebben hier een Seat Leon gehad, ook 3,5 ton gereden, maar niet probleemloos. Er was altijd wel iets kapot. In 2006 heb ik een A6 2.5tdi gehad en daar liep bij 1.5 ton de nokkenas kapot. Zo foutloos zijn ze niet, zeker de laatste jaren niet( dsg, multitrauma, olieverbruik etc)

    • @camber24: Hier in NL kunnen ze hun gang gaan want de staat vind het eigenlijk wel prima.
      Kijk eens naar de maatregelen in de USA waarbij de mensen hun auto terug konden brengen en ze het geld terug kregen ….
      Hier in NL zou dat tot paniek leiden want de staat heeft alle bpm en btw centen al uitgegeven en als die terug moeten dan hebben ze een uitdaging.
      Je krijgt hier een upgrade waarbij de auto verder geknepen wordt, immers als de nieuwe aanpassingen en software hetzelfde vermogen zouden leveren en ook het verbruik minstens zo goed was dan zat dat er allang op en was de sjoemel niet nodig.

      Tevens apart dat er in weze sprake was van belasting ontduiking, men kreeg op basis van de eco waardes voordelen die achteraf niet gehaald werden. De staat is opvallend mild geweest jegens PON en consorten.

      Hetzelfde zien we bij banken en verzekeringen die gematst worden met de Woekerpolissen. Niemand durft een echte uitspraak te doen en de zaken slepen zich voort en gaan van het kastje naar de muur.
      Niet vreemd want de staat plukte fijn mee aan alle assurantie belastingen en extra kosten en als dat terug zou moeten naar de klanten dan missen we een aantal miljard. Mind you, een ruime 4 miljoen woekerpolissen zijn er afgesloten door de jaren heen.
      Kortom het gaat vreselijk veel mensen die de dupe hiervan zijn (geweest).

      Welkom in Nederland !

      • @turbobrick: Pon is een vreselijke importeur, die er het liefst bij iedereen van hogerop tot de elleboog in zit en trouwe klanten keihard laat zitten. De remproblemen met de Audi RS3 worden niet goed opgelost. Problemen met zuigerveren en distributie kettingen een tijd geleden werden ook niet goed opgelost, omdat het een eeuwigheid duurde, en je onderhand een advocaat moest zijn van beroep, om nog iets voor elkaar te krijgen. En Ik vind het idioot dat het nederlandse leger vandaag de dag VW Amaroks rijdt. HOW THE HELL IS EEN VW AMAROK BETER EN DEGELIJKER, DAN EEN MERCEDES G KLASSE?!.

      • @turbobrick: de enige schuldige die je in al die gevallen kunt aanwijzen is de consument. Die steunt die bedrijven door gewoon VAG producten te blijven kopen. Terwijl als ze het erg genoeg zouden vinden kunnen ze ook hun euro’s elders gaan uitgeven.

  2. Ik heb respect voor de marketingmachine van VAG. Heel veel mensen laten geloven dat iets heel goed en bijzonder is is terwijl dat in de praktijk flink meevalt.

  3. We blijven ze toch wel kopen, er zijn geen principes meer, een beetje blêren en meeblaten over sjoemel diesels, een keer scheisse roepen om toch maar weer iets VAG’s te kopen, want Duits.

  4. Lekker anti VAG hier weer hoor. Bah bah! Met dat apen verhaal ook. Was niet alleen Volkswagen hoor. Waren onderzoeken voor oa vw. BMW en andere grote merken stonden er ook bij maar daar hoor je niks van… Blijf erbij, elk merk sjoemelt maar alleen VAG wordt ervoor gepakt…

    • @bartsss: VAG heeft het als enige bewezen gedaan. Bij die uitstoot cijfers kan je bij alle fabrikanten vraagtekens zetten maar VAG heeft heel bewust een systeem opgezet om te frauderen. En geen actie van een paar slimme creatieve ingenieurs maar ook bekend en gesteund door de top van de toko. Vrij logisch dat er daardoor nog al wat “anti-VAG” geluiden in de pers komen.
      Blijft bijzonder dat de autokoper het kennelijk weinig kan schelen en toch die auto’s koopt maar dat is dan ook een groot compliment voor de marketing organisatie van VAG.

    • @bartsss: VAG heeft het als enige bewezen gedaan. Bij die uitstoot cijfers kan je bij alle fabrikanten vraagtekens zetten maar VAG heeft heel bewust een systeem opgezet om te frauderen. En geen actie van een paar slimme creatieve ingenieurs maar ook bekend en gesteund door de top van de toko. Vrij logisch dat er daardoor nog al wat anti-VAG geluiden in de pers komen.
      Blijft bijzonder dat de autokoper het kennelijk weinig kan schelen en toch die auto’s koopt maar dat is dan ook een groot compliment voor de marketing organisatie van VAG.

    • @bartsss: als alle merken sjoemelen, is dat nog niet bewezen. Bovendien is VAG zo verwaand en stom geweest zich te laten betrappen.
      Als jij dat haters vind wanneer er iets over gezegd wordt, wat ben jij dan?
      Wanneer een hoge politicus zijn macht misbruikt, zal die ook gestraft moeten worden. Net als een winkeldief. Hoe zo VAG niet? Is het god?

    • @bartsss: eerst die documentaire kijken, dan je reactie nog eens lezen… VW zélf heeft al toegegeven dat ze een schaduw stichting hebben opgericht die deze testen deden, zelf alle apparatuur verzorgden, en ga zo maar door. VW zélf wilde eerst mensen gebruiken maar bedacht toen dat dat misschien iets teveel zou lijken op gaskamers. Ieder merk zoekt de grenzen op, VAG heeft zélf een sommetje gemaakt wat de baten zouden zijn, en de kosten als ze gepakt zouden worden. Heeft echt niks met bashen te maken, als je je oogkleppen zou afdoen zou je zien dat dit de meest grootschalige fraude zaak in de geschiedenis is…

    • @bartsss: Klopt helemaal. Dit is allemaal propaganda omdat Volkswagen en andere grote Duitse autofabrikanten nou eenmaal de grootste en meest winstgevende autofabrikanten zijn.Dat kunnen sommige blijkbaar niet hebben. Ik heb jarenlang Volkswagen gehad.Nu weliswaar een BMW tussendoor maar ten opzichte van vooral de Franse en Italiaanse automerken hebben de Duitsers nou eenmaal een betere kwaliteit. De Japanners hebben die goede kwaliteit weliswaar ook maar een waardeloos design.Voor mij alleen maar Duitse auto’s dus

  5. Maar ergens ook raar dat zoveel focus op VW ligt, terwijl testen duidelijk aantonen dat volkswagen modellen stukken beter presteren (tesamen met BMW en Audi (=VW)) qua werkelijke NOx uitstoot dan de meeste andere merken. Hoe in de hele wereld zijn die anderen dan door de emissietesten geraakt?

    Als ik een diesel koop is het de nieuwe 5, die presteert als enige(?) beter dan de emissienormen in de praktijk.

    • @onehp: Omdat die andere merken niet zo dom zijn om in Amerika te gaan verkopen. Met diesels die daar nooit zonder fraude door de test heen zouden komen. Dat heeft VW bewust gedaan, en sindsdien ligt inderdaad het vergrootglas op hun.
      Feit is inderdaad dat alle diesels toch wel ranzig zijn in de praktijk. Na de 20 minuten testcyclus even je roetfilter schoon blazen. Oh leuk, daar heeft niemand last van ofzo? Dat soort dingen.

      • @wimof: Wat bedoel je hier nou mee?

        VW gaat zelf in Amerika volledig bewust diesels verkopen waarvan ze weten dat ze nooit zouden voldoen aan de emissie eisen. Dat was ook al zo hier in Europa, maar hier geeft niemand er wat om. Nou ja, een paar mensen bij de EU wel, maar met hun “gezanik” werd niks gedaan.

        Wat een kansloos gezeik is het dan om iedere keer VW goed te praten. Zij hebben gefraudeerd in Amerika, en als die gasten dat door hebben doen ze er tenminste wat mee. Niet dat laffe gebeuren hier.
        Hier in Europa is alleen het verschil dat ook veel andere merken diesels leveren die niet schoon te krijgen zijn. Iedereen doet alsof het heel erg is, maar er wordt nauwlijks echt werk van gemaakt.

        • @monsieurleloure: Ik vrees van wel, ze hebben opzettelijk er een serieuze hoek af gereden om.
          Waarom, weet ik niet.
          Was het?
          Hoogmoed.
          Naïviteit.
          Wilde ze de eerste worden/blijven.
          Wilde ze het beste voor hun klanten.
          Of wilde ze hun suprematie tonen.
          Of heeft de boekhouder het van de ingenieur gehaald.
          Ok, mijn volgend argument is alleen een kijk hoe mijn klanten vroeger (en nog, behalve mensen die bewust met de planeet omgaan) het bekijken.
          Het moet snel, zuinig, krachtig zijn en voor velen zal het worst wezen wat er achter uitkomt.
          Waarom geraakt LPG/CNG zo moeilijk van de grond.
          Heel veel zou opgelost zijn.

  6. Ach zo zie je mooi hoe corrupt de wereld is waarin wij leven… wat wij overigens te horen krijgen is slechts het topje van de ijsberg! Of dat nu met auto’s pedo’s ons voedsel of de Europese unie te maken heeft… je word genaaid van geboorte totdat je in een kist ligt.. ik ga me auto maar ff poetsen

  7. Er is gewoon geen enkel miljardenbedrijf of multinational waar niet gerotzooid, gesjoemeld of anderszins creatief met de waarheid omgegaan wordt. En op privévlak is dat niet anders natuurlijk. Hoeveel belastingplichtigen hier op AB kunnen met droge ogen beweren dat ze nog nooit hun belastingaangifte ietsjes rooskleuriger hebben gemaakt? En hoeveel mensen hier hebben nog nooit ‘vergeten’ iets bij Appie af te rekenen? Geef een bedrijf een miljardenbudget en je kunt er een zooitje nullen achter zetten. Is het daarmee goedgepraat? Nee, natuurlijk niet. Maar ik verbaas me zo over die collectieve naïviteit, over de verbazing bij iedereen dat dit ‘nog steeds’ gebeurt. Ik heb nieuws: dit gedrag zal nooit verdwijnen.

    • @drdrift: Ondanks alles is er veel te verklaren en ik ben als dealer hier niet verantwoordelijk voor.
      Toen Renault België opeens zijn deuren sloot was het kot te klein, iedereen de straat op met slogans “nooit meer een Renault”
      Renault verkopen crashte, Renault deed een promotie en het jaar erop Renault nummer 1 in België.
      Toen sinds 1977 de diesel verkopen in de lift zaten en iedereen er eentje moest hebben, terecht of niet lag er geen enkele consument ervan wakker of die roetwolk gezond was of niet.
      Het enige wat telt: het is goedkoop.

        • @svenska_aeroplan_ab: Neen te oud worden en al teveel meegemaakt, denk hier binnen 45 jaar eens aan.
          VW begaat fout, andere staan er in de schaduw van.
          Maar wat vindt de consument ervan.
          Als ik de reacties op LEZ nalees is men daar niet zo wild van. (vooral de boetes)
          Toen België 80% diesels kocht zouden die nu allemaal mee huilen?
          Ik heb nog geen reactie gekregen op het gebruik van LPG/CNG waarvan iedereen weet dat het veel milieuvriendelijker is.
          Het gaat mij niet of VW er al dan niet een loopje mee hebben genomen, dat hebben ze.
          Maar het stopt niet daar.

  8. Het kan natuurlijk ook een stunt van Volkswagen en de familie Porsche zijn geweest om de aandelen Volkswagen in eigen beheer te krijgen.Daar begin ik nu ook aan te twijfelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *