Krant ontslaat fotografen, geeft redacteuren iPhone-cursus

Krant ontslaat fotografen, geeft redacteuren iPhone-cursus
“Dat zal de kwaliteit van die krant best ten goede komen.” ~helemaal niemand.

De Amerikaanse krant Chicago Sun-Times heeft zijn team van 28 full-time fotografen, waaronder Pulitzerprijs-winnaar John White, de laan uitgestuurd. Volgens een officiĆ«le lezing omdat ze meer met freelanceers gaan werken, en de focus meer en meer op videomateriaal komt te liggen. Sure. Ondertussen heeft de directie besloten om alle redacteuren de cursus “iPhone photography basics” verplicht te laten volgen, zo blijkt uit een facebookpost van mediawatcher Robert Feder.

Krant ontslaat fotografen, geeft redacteuren iPhone-cursus

Dat de kleine, compacte camera aan het uitsterven is nu smartphones in superkwaliteit foto’s kunnen maken is bekend. Maar dat fotografen ook in hun professionele werkveld worden gehinderd door de iPhonisering van de fotografie komt minder vaak voor.

De krant zal ongetwijfeld voor lief nemen dat de kwaliteit van de aangeleverde foto’s door redacteuren met een iPhone ronduit minder is, maar dit gaat wel erg ver. Of zoals een van de ontslagen fotografen het uitlegt: “The idea that freelancers and reporters could replace a photo staff with iPhones is idiotic at worst, and hopelessly uninformed at best. Waarom dat zo is, wordt HIER uitgelegd.

24 reacties

  1. Camara’s op mobieltjes worden steeds beter. In veel gevallen zal een foto geschoten met de mobiel prima kunnen volstaan denk ik. Natuurlijk zullen er momenten en omstandigheden zijn dat je zou willen dat je een fatsoenlijke spiegelreflex camera bij je hebt. Eentje met een degelijke lens en krachtige flitser, maar er worden hier nu eenmaal keuzes gemaakt.

      • @sacha: Dat is het punt nog niet eens. Een goede fotograaf heeft geen high end camera nodig om goed plaatjes te kunnen schieten. Onderwerp, angle, timing, dat is allemaal van groot belang en die dingen kan je ook met een iPhone aanspreken. Waar ze echter wel op achteruit gaan is de flexibiliteit. Een D-SLR biedt zoveel meer mogelijkheden om juist die essentiĆ«le aspecten te ondersteunen. Een iPhone kan veel, maar je kan geen telelens met een bereik van 300 of 400mm erop zetten. De lenzen die er zijn voor de iPhone zijn never nooit vergelijkbaar met een goede D-SLR lens. De iphone is leuk voor wat het is, maar het zal nooit mijn D-SLR kunnen vervangen.

  2. LOL dit wordt wel wat natuurlijk. Hoewel het ook belachelijk is dat media hordes fotografen sturen naar sportevenementen etc. Hoe veel van die foto’s worden ook echt gebruikt?

  3. Het grote probleem zit hem wat mij betreft niet in de veranderende apparatuur (alhoewel dat ook wel wat duidelijke beperkingen met zich meebrengt) maar in de veranderende fotograaf. Een cursus “iPhone foto’s maken” maakt je nog geen fatsoenlijke fotograaf, verre van dat. De kwaliteit van het beeld gaat dus dubbel achteruit: door minder goede apparatuur maar vooral ook door minder goede fotografen.

    • @CasperH: Vertel eens in een paar sleutelwoorden wat een goede fotograaf maakt, behalve op het juiste moment op de juiste plek zijn?
      Tegenwoordig is iedereen met een mobieltje een “fotograaf”. Social media maakt dat je nog sneller moet zijn met je nieuws, want anders staat het al op Facebook/Twitter en is het al vele malen gedeeld. Je kunt het je niet meer veroorloven om de tijd te nemen voor die perfecte foto, want dan zijn anderen je al voor geweest.

      • @dennis: wat betreft “de tijd nemen”: dat is in een deel van de gevallen waar. Ik ontken ook niet dat mobiele telefoons e.d. het nieuwslandschap veranderen. Er zijn echter ook zat foto’s die voor kranten gemaakt worden waar wel degelijk genoeg tijd is om een fatsoenlijke fotograaf in te huren en waar je dan ook daadwerkelijk beter beeld van krijgt. Sterker nog: bij verreweg de meeste foto’s die de krant halen kan je van tevoren al een fotograaf naar de juiste plek sturen, het is puur bij incidenten dat de iphone e.d. de fotograaf kunnen aftroeven.

        Wat betreft je vraag over sleutelwoorden: compositie, storytelling, gebruik van licht en standpunten zijn pas het topje van de ijsberg. Dat leer je niet in een cursus iPhoneography.

        Begrijp me niet verkeerd: de beste camera is nog altijd de camera die je bij je hebt en bij calamiteiten kan dat vaak de iPhone oid. zijn maar de beste foto’s worden nog steeds gemaakt door mensen die ervoor opgeleid zijn. Net zo goed als dat de beste verhalen nog steeds geschreven worden door mensen die dƔƔrvoor opgeleid zijn.

        • @CasperH: Ik snap je punt. Ik zou ook heel raar opkijken wanneer de fotograaf bijvoorbeeld voor een trouwrapportage met een iPhone komt aanzetten. En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen waarbij je een beroep wilt doen op een professionele fotograaf. Tegelijkertijd zeg ik ook dat een foto door een leek geschoten met een moderne smartphone, in minstens net zo veel gevallen goed genoeg is.

          • @dennis: nogmaals: bij calamiteiten snap ik het ook helemaal en is al het materiaal dat voorhanden is om te documenteren wat mij betreft geoorloofd. Dat je redacteuren een cursus aanbiedt om te zorgen dat in geval van een calamiteit een betere foto uit de mobiele telefoon rolt snap ik ook nog wel trouwens. Maar tegelijkertijd al je fotografen ontslaan suggereert dat je denkt dat die iPhone-redacteurs dat gat wel even gaan vullen en dat is gewoon dikke bullshit.

            Sla je krant eens open voor de grap, en check eens hoeveel telefoon-foto’s je ziet. En hetzelfde geldt overigens voor nieuwssites. Bijna niet, die vlieger gaat echt alleen op bij vliegtuigongelukken e.d.

          • @CasperH: Hoe herken je een “telefoonfoto” in de krant? Wanneer je met een smartphone bijvoorbeeld een 8+ megapixel foto neemt onder goede omstandigheden, dan kan dat een prachtige foto opleveren. Afgedrukt in een krant gaat sowieso veel kwaliteit verloren.

          • @dennis: Scherptediepte, dynamisch bereik, scherpte, detail, (gebrek aan) vervorming, verschil in perspectief tussen de brandpuntsafstanden, (gebrek aan) ruis, sluitertijden, timing (DSLR’s kunnen veel sneller scherpstellen en foto’s maken op het juiste moment), … Voor sommige dingen heb je misschien het oog van een fotograaf nodig om het verschil te merken, maar het verschil is er wel degelijk.

  4. @Dennis: dat is dus echt bijzonder dikke bullshit. Op een sensor ter grootte van een speldenkop kan je namelijk veel minder beeldlijnen kwijt en de beeldlijnen die je kwijt kan kunnen veel minder detail vastleggen. Megapixels zijn wat dat betreft ook gewoon consumentenbedrog bij mobiele telefoons in de zin dat de suggestie gewekt wordt dat zo’n telefoon meer detail zou kunnen vastleggen dan een 5mp DSLR.

    Toegegeven: telefoons worden veel beter. Maar ze zijn nog nowhere near de kwaliteit van Ć©chte camera’s, Point & Shoot spul included. Leesvoer:

    http://m.digitaltrends.com/photography/image-sensor-size-matters/

  5. Oh, en dan laat ik nog even buiten beschouwing dat de “lens” (lees: transparant stukje plastic met binnen no time ladingen stof, vettigheid en kleine krasjes opgelopen in broekzak of vrouwentas) lang niet zo veel resolutie aankan als het geslepen en doorgaans veel beter onderhouden glasoppervlak van een DSLR.

    • @CasperH: als foto’s wilt uitprinten of voor eeuwig bewaren helemaal mee eens. Maar dat gaat over een krant, foto’s van het type “kat in boom” zijn ook met een mobieltje prima te maken. DSLR fans gaan vaak veel te diep in de techniek, maar daar zit het geheim van een goede foto niet, dat zit in compositie, timing en gevoel.

      • @mashell: maak voor mij ff die foto van een kat in een boom, zodanig dat ik de kat in de boom kan herkennen op een klein fotootje in zo’n zijkolom waar dit soort berichten altijd in komen. JUIST dan heb je het zoombereik en de scherpte nodig die een telefoon je juist (nog) niet kan bieden.

        Los daarvan: dat is dus een calamiteit, iets wat niet te plannen valt. Dan zou een iPhone inderdaad sneller en beter zijn. Maar kijk eens in de krant hoeveel van dat soort foto’s erin staan. Bijna geen, namelijk. Het leeuwendeel van de foto’s staat bij geplande artikelen, interviews of artikelen die gaan over gebeurtenissen die ruim van te voren aangekondigd waren en waarbij de fotograaf gewoon “klaargezet” kan worden. En dan heb je dus wel degelijk vĆ©Ć©l beter materiaal dan uit zo’n telefooncameraatje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *