Kwartaalcijfers Apple: nieuwe producten deze herfst

Auteur: , 15 Reacties
Apple money

Het hoge woord is eruit bij Apple. Als je zit te wachten op vernieuwende, innoverende zaken dan zal je moeten wachten tot de herfst. CEO Tim Cook sprak zelfs over "really great stuff."

De afgelopen tijd zagen we de beurskoers van Apple in redelijk rap tempo dalen en er passeerden direct allerlei doemscenario’s de revue, waaronder een gerucht dat Tim Cook’s baan op de tocht zou staan. Gisteravond werden de cijfers over de eerste 3 maanden van 2013 gepresenteerd en toen bleek het allemaal wel mee te vallen.

Er werd een omzet behaald van 43,6 miljard dollar met een winst van 9,5 miljard dollar. Zeer indrukwekkende cijfers. Wel is het zo dat Apple voor het eerst sinds 2003 een winst presenteerde die slechter was dan die van een jaar geleden. Een teken aan de wand?

Met betrekking tot de komst van nieuwe producten zei Tim Cook letterlijk:

“I don’t want to be more specific, but we’ve got some really great stuff coming in the fall and across all of 2014.”

Het lijkt ons sterk dat hij hiermee doelt op een nieuwe iPad of iPhone. Het zal eerder duiden op de introductie van iets echt nieuws zoals een iWatch of die iTV waar we al jaren geruchten over horen.

Opvallend was ook dat Tim Cook erkende dat de groei van Apple af heeft genomen. Desalniettemin heeft Apple momenteel 145 miljard dollar (+5,8%) aan cash op de bank staan, genoeg om een paar landen te kopen! Om de koers te ondersteunen zal Apple de komende jaren eigen aandelen inkopen en meer dividend uitbetalen aan aandeelhouders. Hier is tot eind 2015 zo’n 100 miljard dollar voor gereserveerd. Desondanks zal de hoeveelheid cash van Apple naar verwachting blijven groeien.

Apple Q2 2013

Apple Q2 2013 producten



15 reacties

Een aandeel Apple noteerde januari 2012 zo’n 400 dollar en nog geen negen maanden later zo’n 700 dollar. Een absurde stijging waarvan iedereen met verstand snapt dat je die lijn niet eindeloos kunt blijven doortrekken. Dat er nu een correctie heeft plaatsgevonden, was te verwachten.
@dennis: Mocht ook wel, het begon bijna een zeepbel te worden. Zolang ze met beide benen op de grond blijven staan i.p.v. groeiende arrogantie zal het wel meevallen denk ik.
Het is ook tijd om eens echt te gaan vernieuwen, al die nieuwe iPhone’s en iPads zijn meer van hetzelfde. Ben benieuwd…
@Vincent: Veel mensen roepen dat o.a. iOS sterk aan het verouderen is (lees, weinig vernieuwend). iOS 7 zal bijvoorbeeld ook weinig vernieuwend zijn.

Maar aan de andere kant, zolang het werkt, werkt het. Een winnend team verander je immers ook niet qua opstelling. Maargoed, mensen willen blijkbaar eens in de zoveel tijd even de bezen er doorheen.
@integraturbo: je zou toch verwachten dat mensen na 6 jaar eens iets anders zouden willen zien dan diezelfde suffe icoontjes.

iPhone’s/iPad’s zijn ideaal voor mensen die niet van verandering houden in mijn ogen.
Niet dat daar iets mis mee is, maar het is wel een feit.
@robertr: verandering is ook alleen maar goed als het een verbetering betreft.
Het blijft linke soep daar bij apple. Vandaag ben je het rijkste bedrijf ter wereld en morgen raak je de telefoons aan de straatstenen niet kwijt. Of het ooit zal gebeuren….
apple krijgt teveel sluikreclame, zelfs mensen van 80 jaar kennen een iphone of ipad hierdoor, maar begin niet over een Galaxy van Samsung of een One van HTC.

het is normaal dat de oogkleppen bij vele wegvallen en er is ook massaal veel concurrentie bijgekomen dat hetzelfde of zelfs een toestel met meer eigenschappen verkopen voor 300 tot 500 euro ipv 700 tot 900
@Jantje_555: Het gaat veel mensen ook om de status, denk ik zo.

Wel eens beschermhoesjes voor de iPhone gezien? De meeste hebben een open cirkeltje aan de achterzijde zodat het Apple logo onbedekt blijft. Met andere woorden; een ander kan nog steeds zien dat je met een iPhone aan het bellen bent…
@integraturbo: dat soort mensen lach ik altijd snoeihard uit.

Ik lach sowieso om mensen met een hoesje of cover om hun telefoon.
Zo lelijk & sneu.

Haalt ook alle argumenten over ‘design’ gelijk onderuit.
Veel mensen kopen voor merk X omdat “iedereen” dat heeft. Mensen zijn nou eenmaal kuddedieren en kopen graag iets wat iemand anders ook al heeft, want dan worden ze er tenminste niet op aangekeken/aangesproken.

Dat geldt overigens net zo goed voor Apple als Samsung.
@robertr: het design blijft vaak wel intact als je een cover voor de achterkant neemt. Dat Apple-logo maakt me niet uit, maar een cover/case kan een leuke manier zijn om je telefoon te personaliseren.
@autoblogger: je laat Doutzen Kroes toch ook geen gewatteerd badpak aantrekken? Of wel?
@robertr: lol :)
@robertr: ik zou haar zo wel eens in de slaapkamer willen zien binnenkomen, maar het eerste wat ik dan doe is haar helpen het uit te trekken, en dat doen mensen met het hoesje voor hun criPhone net niet.
@robertr: Mensen uitlachen om een hoesje. Dát is juist uitlachwaardig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).