Lol: EA blundert tijdens verdedigen lootboxen

Nope, niet hetzelfde
EA vergelijkt hun malafide lootboxes met de bovenstaande lekkernijen.

Aaah Electronic Arts. Ooit was het een toonaangevende uitgever en een gigantische jongen binnen de gaming-industrie. Tegenwoordig maakt men het Amerikaanse bedrijf vooral belachelijk vanwege alle belachelijke DLC en het hele lootbox-fiasco. Het optreden van het miljardenbedrijf in het Engelse parlement maakt het hele verhaal alleen maar gênanter.

EA moest vandaag voorkomen tijdens een hoorzitting voor een comité van het Britse parlement. Het UK Parliament’s Digital, Culture, Media, and Sport Committee heeft de opdracht uit te vogelen of lootboxes tegen de wet zijn en of er dus maatregelen genomen moeten worden tegen de populaire mechaniek.

Het hele lootbox-debat werd eind 2017 aangezwengeld door Star Wars Battlefront 2, een game uitgeven door EA en volledig doorregen met lootboxes. Nu zijn lootboxes op zich niet illegaal, al stellen Nederlandse en Belgische kansspelautoriteiten dat het eigenlijk gokken is en daarom niet volgens de regels is ingericht.

En dat moest EA verdedigen; dat lootboxes niet onder gokken vallen. EA’s vicepresident Kerry Hopkins had het daarbij misschien wel bij het rechte eind, maar wist dat niet zo goed te verwoorden: “We denken dat [lootboxes] zoals vele andere producten zijn waar mensen op een gezonde manier van kunnen genieten. Men houdt van het verrassingselement.”

Nu, daar zit een kern van waarheid in. Het kan leuk zijn om verrast te worden door een willekeurige beloning die je krijgt. Wat EA daarentegen niet erkent, is dat lootboxes (in het geval van Battlefront 2 maar ook de FIFA-modus Ultimate Team) een betaalde manier van in-game progressie zijn. Kortom, wanneer een game makkelijker voor iemand wordt naarmate hij meer lootboxes opent (en in het verlengde daarvan voor echt geld koopt) noemt met het in de game-wereld pay-to-win. In dit artikel ga ik verder in op waarom EA’s vorm van lootboxes belachelijk is.

Maar niet volgens Hopkins. Ze vergelijkt de omstreden mechaniek met de verrassingseieren van Kinder waarbij het speeltje willekeurig is en daarmee een leuke verrassing kan zijn. Hopkins: “Eigenlijk vinden we [lootboxes] best ethisch verantwoord en best leuk, iets waar mensen van genieten.” Meh, niet helemaal. De manier waarop de mechaniek in een game verwerkt is bepaalt naar mijn mening of het leuk is of een gierige manier van geld verdienen.

Hoe dan ook, de meeste overheden hebben lootboxes niet verboden, waarbij Nederland en België als enige een ander standpunt hanteren. Hier zijn lootboxes ondertussen verboden, mits de inhoud ervan verhandeld kan worden. Hoe dat precies zit lees je hier. In België is het nog wat strenger gesteld met lootboxes, want daar is het hele concept in principe verboden, wat mogelijk tot maatregelen gaat leiden tegen FIFA.

Lees ook: Moeten games met loot boxes 18+ zijn?
Bron: BBC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *