Lucasfilm naait door fans gemaakte Star Wars-game

Auteur: , Geen reacties
Dit pareltje is niet meer

Hoe het bedrijf achter Star Wars een fantastische titel om zeep helpt.

Het was 2003 toen een van de beste Star Wars-games uit de geschiedenis van Star Wars-games uitkwam. Knights of the Old Republic is tot op de dag van vandaag een legendarische game die je de vrijheid geeft om te doen wat je wil in het iconische sci-fi-universum. Fans maakten een nieuwe versie van de verouderde game, maar kwamen na 3 jaar van een koude kermis thuis, nu Lucasfilm het project vermoordt.

Poem Studios werd in 2015 opgericht door toegewijde Star Wars-fans en zette een ambitieus doel voor zich uit: een ‘overhaul’ mod maken voor KotOR. Het werd een semi-professioneel project met een heel team dat er drie jaar lang aan werkte om de oude game moderne graphics en een hele hoop nieuwe content te geven. Tot vandaag.

De studio kreeg een brief binnen die ze naar eigen zeggen al een beetje hadden zien aankomen en opende met de volgende, relatief sympathiek zin: “Ondanks Poem Studios’ toewijding en enthousiasme voor de Star Wars-franchise en de originele KOTOR game, moeten we melden dat het niet is toegestaan gelicenseerde intellectuele eigendommen van Lucasfilm te gebruiken.”

Het bedrijf van Star Wars-bedenker George Lucas dwingt de studio met de brief om de ontwikkeling van de game te staken en alle ideeën, code en 3D-modellen te vernietigen. Die laatste twee eisen zijn volgens juristen helemaal niet terecht. De modellen kunnen aangepast worden en de code hergebruikt voor andere projecten. Kortom, dat materiaal is van de studio en niet van Lucasfilm.

Ondertussen explodeert de fanbase van de game (en de Star Wars-franchise) vanwege de ogenschijnlijk karige beslissing van Lucasfilm om het project effectief om zeep te helpen. Het was immers een project dat uit passie voor een fantastische game werd gemaakt. Maar Lucasfilm heeft ergens een punt.

De game is namelijk een soort remake van het origineel, maar tevens een mod met nieuwe content en aangepaste visuals en modellen. Die twee aspecten creëren een paradox waar de community niet over uit is welke van de twee termen dominant is.

Enerzijds is het een remake; Poem Studios bezit geen rechten voor de game en mag dus het materiaal (dialogen, omgeving, game design etc.) gebruiken voor een ‘eigen’ game. Al die aspecten werden namelijk door de legendarische RPG-studio BioWare (Mass Effect, Dragon Age) gemaakt.

Aan de andere kant is het maken van een mod hartstikke legaal. Zolang een maker geen geld vraagt voor het gebruiken van gelicenseerd materiaal en wanneer een mod niet op zichzelf staat (maar op basis van de basisgame is gemaakt) mag dat gewoon.

Beide redeneringen zijn juist en het doet me dan ook een beetje pijn dat Lucasfilm dit niet in ziet. Jazeker, Poem Studios heeft vanaf de start in 2015 veel te openlijk gesproken over het project; fans werden warmgemaakt en Lucasfilm had de tijd om overwegingen te maken.

Helaas; de remake van een legendarische game door toegewijde fans gaat er waarschijnlijk niet komen. Als ik Lucasfilm was geweest had ik het team ingehuurd en hier heel veel geld mee verdiend. Het bedrijf is immers van Disney, en dat idee spreekt ze altijd aan. Je weet wel, het bedrijf dat Lucas ooit zelf ‘blanke slavenhouders‘ noemde.

Ondertussen is de projectleider van Poem Studios er galant onder en accepteert hij de eisen van Lucasfilm. “Ik zou me alleen slecht voelen over de hele situatie als we een game hadden gemaakt die de fans verschrikkelijk vonden.” Hij voegt daar tegenover Eurogamer gracieus aan toe: “Maar ik moet mezelf blijven herinneren dat angst het pad naar de Dark Side is.”

May the force be with you, Poem Studios.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).