Merken Apple en Google zijn meer dan 100 miljard waard

Apple-Google-Logo
Apple staat wederom bovenaan het lijstje van meest waardevolle merken ter wereld, en komt dit jaar samen met Google boven de 100 miljard dollar uit.

Onderzoeksbureau InterBrand publiceert jaarlijks (sinds 2000) een lijst met de meest waardevolle merken ter wereld. Vorig jaar werd Coca-Cola voor het eerst van de troon gestoten, en in 2014 houdt Apple deze koppositie vast. Dit is voor het eerst dat een merk de waarde van 100 miljard overschrijdt. Deze luxepositie is alleen voor Apple en Google weggelegd, die daarmee een flink gat openlaten voor nummer drie op de lijst, Coca-Cola.

Automerken stijgen hard
De totale merkwaarde van de meest waardevolle merken in de wereld bedraagt meer dan 1,6 biljoen dollar. Opvallend is dat automerken dit jaar domineren. Zo is Huawei een nieuwe binnenkomer en tevens het eerste Chinese merk in de lijst. Naast Facebook zijn Audi, Amazon, Volkswagen en Nissan de grootste nieuwe stijgers. Facebook groeide het hardst, met een groei in merkwaarde van maar liefst 86 procent.

Ook Nederland is vertegenwoordigd in de lijst. Shell staat met 6,3 miljard dollar op de 65ste plaats, en stijgt dit jaar 14 procent. Heineken vinden we met 4,2 miljard op plek 95, met een kleine daling van 3 procent. Hieronder de top 10 van de meest waardevolle merken ter wereld (2014), de volledige top 100 van InterBrand staat hier.

01. (01) Apple – $118 miljard (+21%)
02. (02) Google – $107 miljard (+15%)
03. (03) Coca-Cola – $81 miljard (+3%)
04. (04) IBM – $72 miljard (-8%)
05. (05) Microsoft – $61 miljard (+3%)
06. (06) GE – $45 miljard (-3%)
07. (08) Samsung – $45 miljard (+15%)
08. (10) Toyota – $42 miljard (+20%)
09. (07) McDonald’s – $42 miljard (+1%)
10. (11) Mercedes-Benz – $34 miljard (+8%)

6 reacties

  1. ik blijf dit altijd een boel gebakken lucht vinden.. Apple is dus meer waard dan McDonald’s en Microsoft bij elkaar…? moeilijk te bevatten. geloof het ook niet zo.

    • @camber24:
      Wat? Enig idee hoeveel omzet en winst Apple maakt?

      Apple: 37 miljard dollar 2013
      McDonalds: 5.5 miljard dollar 2013
      Microsoft: 22 miljard 2013

      Daarnaast gaat dit lijstje om wat een merk als naam waard is, Apple wint dus niet alleen puur op netto winst cijfers, ook nog eens op naam.

    • @camber24: Jij bent een van de vele mensen die dat mogelijk maakt. Hoewel ik af en toe schrik van het gemak waarmee Apple miljoenen mensen tot in den extremen voor zich kan winnen, kan ik het persoonlijk goed bevatten dat ze zo groot zijn.

      Er had iemand zelfs iemand mijn avatar gewijzigd in stewie die om eten bedelt, (als in dat ik een kleuter ben die om aandacht schreeuwt), dat zal vast iemand zijn geweest die het niet kan verdragen dat ik Apple niet op handen draag. Over Apple mag je je immers enkel positief uitlaten, anders ben je automatisch een hater. Uiteraard zal ik er nooit achterkomen wat de beweegredenen van deze persoon zijn, al lijkt me dat de meest waarschijnlijke reden vanwege mijn veelal ongezouten kritiek op Apple.

      De persoon die mijn avatar gewijzigd heeft zal ik natuurlijk nooit achterhalen, bij voorbaat heb ik mijn naam op mijn profiel maar gewijzigd in ‘Sjaak Trekhaak’, opdat deze, helaas anonymous, persoon mij niet in verdere mate persoonlijk kan aanvallen..

  2. Begrijp ik het goed dat het dus alleen om de naam gaat? Dus zou Apple zijn naam willen verkopen, dan kunnen ze hier US$ 118.000.000.000 voor kunnen krijgen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *