Met deze jas hoef je niet bang te zijn op een motor

Met deze jas hoef je niet bang te zijn op een motor
Mocht je een smakker maken, dan zit je goed met deze jas.

Het is indrukwekkend om te zien hoe de veiligheid zich heeft ontwikkeld binnen de MotoGP. De coureurs maken af en toe nog gigantische crashes en worden daarbij gelanceerd van hun motor, maar vervolgens staan ze op en laten ze zien dat ze oké zijn.

Voor een groot deel heeft dit te maken met de pakken die ze dragen. Deze nieuwe ‘Smart Jacket’ van Dainese breng de airbag technologie die men gebruikt in de MotoGP naar deze jas voor jou en mij. De slimme jas kan over of onder elke andere jas gedragen worden en moet een stukje extra veiligheid bieden. De jas werkt op zichzelf en vereist geen verbinding met de motor.

Volgens de makers ventileert de jas goed en kun je het kledingstuk eenvoudig opvouwen. Dainese brengt de slimme jas in twee varianten op de markt, een model voor de man en een model voor de vrouw. Er is keuze uit zes verschillende maten.

De airbags in de jas werken middels een batterij en gaan meer dan 26 uur mee. Mocht de jas na een crash of aanrijding geactiveerd zijn, dan hoef je het ding niet weg te gooien. Via een geautoriseerde dealer kunnen de geactiveerde componenten vervangen worden zodat de jas weer gebruiken.

De airbag-jas komt met een prijskaartje. Dainese vraagt 699,95 dollar voor het (extra) stukje veiligheid.

[gv data=”bZ7B68wOicU”][/gv]

30 reacties

    • @Hubert: Stap 1 is mi een goede rijschool 🙂 Met aanvullend een risicocursus door de KNMV, zodat je goed je plaats op de weg weet. En dat een motor met goede lampen en je highvis kleding.

    • @Hubert: als je bang bent op de motor kun je ‘m sowieso beter laten staan. Deze jas kan als onderjas dienen, dus je kunt ‘m mooi onder je fluorgele jas of ‘Polite’ hesje dragen. ??

      • @racerx:

        Enkele weken terug bleek mijn fluor-gele jas helaas niet te helpen.
        Werd op rotonde aangereden door een auto. Na enkele minuten kwam de echtgenoot van de vrouw die mij had aangereden. Het eerste wat hij zei was dat het haast onmogelijk was om mij over het hoofd te zien met zo’n jas….
        Maarja, een airbag had op dat moment niet veel verschil gemaakt, ik maakte niet echt een duikeling over het wegdek.
        Evengoed nog steeds niet bang hoor. Gewoon een lesje dat je ook moet opletten voor twee.

  1. Ik rij zelf met een airbag pak op het circuit en heb er (helaas) ook al gebruik van gemaakt. Ik ben altijd een beetje sceptisch geweest over de verkooppraat van gps en andere sensoren die meten wat je lichaam doet maar had het pak omdat baat het niet.. schaad het niet. Daarbij is het pak goedkoper als 6 weken ziektewet vanwege een gebroken sleutelbeen.

    Uiteindelijk meer als overtuigd. Ik verloor de voorkant en viel en gleed met 100 kmpu over het asfalt, zonder dat die af ging. Toen ik echter doorgleed en in de grindbak kwam en omhoog geworpen werdt over de motor heen vond de airbag het wel nodig en ging af. Nog geen spierpijn aan overgehouden ( in het bovenlichaam athans ? )

    Prachtige ontwikkeling die met de jaren goedkoper zal worden.

  2. Mooie reclame AB, ook voor deze jas gingen er weinig mensen dood tijdens races. Iets met uitloopzones, grindbakken, afwezigheid van obstakels. Deze jas maakt motorrijden iets veiliger.

    • @niex: dus? Mogen ze er dan niet over berichten? Het maakt veiligheid bereikbaar(der) voor iedereen, dat lijkt me altijd goed nieuws.

      Overigens slaat je argument nergens op, dan zouden ze wel meer systemen niet hoeven te gebruiken op circuits. Je hebt toch uitloopstroken en grindbakken? Jules Bianchi kwam ook in een uitloopstrook/grindbak om het leven. Ja, het was een freak accident maar daarna is er wel een nieuwe veiligheidsmaatregel geïntroduceerd en verplicht gemaakt in meerdere raceklassen. Of hoefde dat wat jou betreft ook niet?

      • @gulli: probleem met veiliger maken met dit soort middelen, is dat bestuurders zich te veilig wanen en meer risico’s nemen. Denk dat er meer doden vallen door onveilig gedrag, slecht onderhoud en externe factoren (zoals obstakels) dan deze jas kan voorkomen.

        • @vroaaar: ik kan me dat argument wel herinneren toen we ABS op de motor kregen. Een variant ervan werd gebruikt door de Fietsersbond: we moeten geen helm eisen op de fiets want dan denken mensen dat het onveilig is. Bottomline, als jij abs/helm/airbag hebt ben je beter af in een penibele situatie dan zonder. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kies dan toch voor eigen veiligheid

  3. Ik zie het nut van airbagtechnologie in motorkleding in. Kanttekening die ik bij een dergelijk airbagvest heb is de ruimte. Ik heb onder mijn goed zittend lederen pak niet veel ruimte over.

  4. Zijn al een stuk goedkoper geworden. Ik kan me herinneren dat eerdere airbags zonder jas er omheen al over de 1200,- gingen. Goeie ontwikkrlinheb

  5. Wordt je ook terug gekopt als je per ongeluk een boom of een vangrail paaltje tegenkomt? Ik neem aan dat je dan over het algemeen ook gewoon 6 planken kan bestellen.
    De veiligheid op het circuit kan wel vergroot worden omdat daar geen obstakels zijn rondom de baan. Op de openbare weg is niet het geval.
    In dit geval geeft het mooie jasje je dan echt vleugels als je denkt dat je dan onschendbaar bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *