Duizenden euro’s investeren in een elektrische fiets terwijl je een bestaande tweewieler ook kan transformeren in een e-bike. Is de Velospeeder een uitkomst?
Het Duitse Velogical heeft een kleine, compacte elektromotor ontwikkeld die eruit ziet als een reguliere dynamo, maar juist kracht levert in plaats van opneemt. De Velospeeder bestaat uit twee e-motoren die aan weerszijde van de velg worden geplaatst. Wanneer de 1,6 kg wegende Velospeeder wordt ingeschakeld, komen ze tegen de velgrand te liggen en leveren ze 600 Watt en 40 Nm aan trapondersteuning.
Door een ring van polyurethaan te gebruiken, zou er tussen de Velospeeder en de velgrand geen slip mogen optreden, en worden daadwerkelijk alle krachten overgebracht. In de huidige setup – de Velospeeder zit nog in de conceptfase – worden de elektromotoren gevoed door een oplaadbare 92Wh batterij. Daarmee zou je zo’n 20 km aan trapondersteuning kunnen krijgen.
Gelikte video’s heeft het Keulse Velogical nog niet, maar we kwamen wel onderstaande test tegen, waarin de werking van de Velospeeder te zien is.
[gv data=”4T8Sqi74CmA”][/gv]
Het is nog niet bekend wat de Velospeeder gaat kosten. Velogical verwacht ‘m volgend jaar op de markt te kunnen brengen.
Het ombouwen van reguliere fietsen naar e-bikes lijkt een steeds grotere tak van sport te worden. Eerder zagen we al de Rubbee, waarmee je een achterwiel via de band kan aandrijven. Een andere manier is om het complete achterwiel te vervangen door een exemplaar met een elektromotor en software, zoals de Copenhagen Wheel dat doet. Zomaar twee initiatieven die een stuk meer power lijken te leveren dan de Velospeeder, maar waarschijnlijk ook een stuk duurder zijn.
[lg_folder folder=”Velogical/Velospeeder/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]
Grappig idee, maar ik denk dat het motortje zo alle grip kwijt is als het gaat regenen. Iets wat je ketting aandrijft lijkt me beter werken.
@dondeboer: dat kost natuurlijk ook wel wat meer.
@hot12345: Zonder meer waar. Lastiger te monteren ook. Maar dit gaat denk ik gewoon niet zo best werken. Als ik me voor de geest haal hoe veel moeite mijn dynamo er vroeger mee had als t regende… die dingen zijn ook niet voor niks naar de naaf verhuist.
@dondeboer: En het is hier haast nooit nat buiten