Microsoft voorspelt jouw game-moves om lagg te voorkomen

Cloud-gaming
Cloud Gaming is de toekomst, maar daarvoor moet de snelheid waarin jouw controller-inputs gecommuniceerd zijn wel omhoog. Nieuw onderzoek van Microsoft probeert dit door jouw volgende bewegingen te voorspellen.

In de toekomst hebben we geen bakbeest van een gamingconsole meer nodig om prachtige games te spelen. Dan worden jouw games verzonden en ontvangen door een klein blokje dat onder je tv ligt. Downloaden is ook verleden tijd, omdat alles direct uit een enorme database wordt gestreamd. Het kost alleen tijd om gegevens te versturen van de knoppen die jij indrukt, en daarbij is iedere seconde cruciaal. De verbinding tussen deze server en je cloud gaming console zou dus razendsnel moeten zijn.

Dolorean

DoLorean
Microsoft Research zegt de oplossing voor dit probleem gevonden te hebben. Hun zogenaamde DoLorean-techniek voorspelt de bewegingen van de speler, door simpelweg een hoop mogelijkheden tegelijk af te spelen. Verschillende scenario’s spelen zich tegelijk op de server af, zodat jouw console klaar is om een kogel af te vuren op je scherm voordat jij de trekker overgehaald hebt.

Hierdoor zou alle lagg moeten verdwijnen. Verschillende tests met games als Fable 3 en Doom 3 zorgde ervoor dat de games vloeiend speelbaar waren, zelfs met een vertraging van maximaal 250 milliseconde, die DoLorean moeiteloos opvangt. Zonder het voorspellende DoLorean-systeem zou het gamen al onmogelijk zijn bij een vertraging tussen de 60 en 100 milliseconde. Twijfelachtige internetverbindingen die tot 250ms nodig hebben om data te versturen, kunnen dus ook prima aan de slag met de nieuwste games.

Helderziend
Het team is nu vooral bezig om de voorspellingen nauwkeurig te maken. Er wordt gekeken naar jouw speelstijl, en daar baseert DoLorean het op. Mocht hij er toch naast zitten, dan kan je cloud gaming console alsnog gebruik maken van de driedimensionale omgeving die alvast gegenereerd is.

Als dit de heilige graal blijkt te zijn van cloud gaming, dan is dit een grote stap voorwaarts in de goede richting. Het probleem is alleen dat het heel wat van je bandbreedte vraagt om al die verschillende scenario’s constant door te sturen. Maar dat is een probleem voor later.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *