Mobiele providers tegen Google: Wij blocken jullie ads

4G zonder rand
Verschillende Europese mobiele providers hebben een meningsverschil met Google.

De providers vinden dat ze nog geld van Google krijgen omdat de zoekmachine terabytes aan data op hun netwerk zou dumpen. Lukt het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, lijkt de gedachte. De Financial Times meldt dat zij dit jaar de ads gaan blokkeren.

De providers nemen hun boycott uiterst serieus. De benodigde software is aangeschaft bij de Israëlische startup Shine. Zij beweren reclame van Google, Yahoo en AOL te kunnen blocken. Dat geldt niet voor advertenties in een feed.

Niet verwonderlijk dat de aanval alom gezien wordt als een rechtstreekse aanval op Google. Er is echter een bijkomend probleem: de providers sollen nu met de inkomsten van miljoenen websites. Voor het reclamefilter moet je eerst in-opten, maar de provider heeft ook de mogelijkheid het gewoon standaard aan te zetten. Die optie zou binnenskamers ‘de bom’ worden genoemd.

Het is niet bekend om welke providers het gaat, en of Nederlandse en Belgische klanten de optie gaan krijgen.

Nog geen reacties

  1. Wat een gezeik, als provider lever je een internet verbinding, dan moet je niet gaan zeiken als hij ook daadwerkelijk wordt gebruikt. Het is nog altijd de fout van de providers dat ze niet verder hebben gekeken dan hun neus lang was en daarom maken ze nu niet voldoende winst op internet diensten en hebben ze hoge kosten aan het upgraden van hun netwerken. Als ze verder vooruit hadden gekeken hadden ze er met eerdere upgrades al rekening mee kunnen houden en hadden ze nu niet te weinig geld gehad.

  2. Ik vind het een lastige situatie..
    Google verdient bakken met geld, ze gebruikt hiervoor de faciliteiten waar telecombedrijven enorm veel voor hebben neergeteld. Echter zorgt netneutraliteit, waar ik voorstander van ben, ervoor dat deze telecombedrijven niet mee kunnen delen in de winsten(door het vragen van geld) die google maakt via haar faciliteiten.
    Uiteindelijk betalen wij als consument dus de telecombedrijven, die op hun beurt netwerken onderhouden waardoor google gratis aan ons (consumenten) geld kunnen verdienen door ons lastig te vallen met reclames.

    netneutraliteit afschaffen klinkt zo ineens heel logisch, echter staat er dan nooit meer een data-intensief leuk bedrijfje op. Ik denk dat zoiets het innovatietempo van internet met een factor 4 zal vertragen.. kleine data-intensieve (streaming) initiatieven redden het dan gewoon niet. redden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *