Moeten we dit idee ook in Nederland introduceren?

Moeten we dit idee ook in Nederland introduceren?
Klinkt best oké.

Stel, je woont in de stad. Dan heb je allerlei manieren van vervoer voor handen om van A naar B te komen. Er is openbaar vervoer, je hebt misschien een fiets en iets minder handig in een stad, maar ook een optie is de auto pakken. In de Verenigde Staten is een opmars van elektrische scooters (steps) gaande en sommige formats klinken best aantrekkelijk.

In de stad San Francisco gaat Bird, een bedrijf die elektrische steps maakt, een nieuwe service aanbieden. Klanten betalen een maandelijks bedrag van 25 dollar en krijgen een elektrische step van het merk thuisbezorgd wanneer ze er eentje nodig hebben. Ben je klaar dan kun je de step achterlaten op de plaats van bestemming. Bird haalt vervolgens de step weer op.

Klinkt natuurlijk als een super service. Met name de Amerikaanse steden aan de westkust worden geplaagd door een stroom aan elektrische steps en scooters. Dit alternatief is wat dat betreft een beter idee. In plaats van rondslingerende scooters en steps die gewacht worden om weer gebruikt te worden door een nieuwe klant, houdt Bird de straten schoon door de steps op te halen. Dit voorkomt ook vandalisme of diefstal.

Met het maandbedrag is de service bovendien goedkoper dan een paar taxi- of busritjes en je hebt altijd een Bird-step voor handen wanneer het nodig is. Een ideetje om ook naar Nederlandse steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Haag te brengen?

4 reacties

  1. Uiteraard een fantastisch idee! Ik vond het al vreemd waarom dit in Nederland nog steeds niet mag. Nederland heeft juist een unieke stedenbouw met zijn zeer uitgebreide fietspaden stelsel die je nergens ter wereld ziet zoals bij ons dus dit idee zou juist in Nederland fantastisch werken.

  2. Ik vind het een vreemd idee. Het voordeel van zo’n step is juist dat het super mobiel is en makkelijk mee te nemen. Waarom zou je dan niet gewoon zo’n ding kopen en lekker met je meezeulen.

    En in Nederland introduceren? Dat die dingen eerst maar eens legaal worden gemaakt.

  3. Al die steps/scooters worden toch al opgehaald om op te halen? Het is een soort gig met een app waar je op jacht gaat naar die dingen om ze op te halen en te laden.
    Helaas zie je in vrijwel elke stad waar men die dingen heeft dat het een echte plaag is. Men parkeert die rommel maar gewoon ergens, idem met de fietsen die je met een app kunt huren.
    In Washington DC bijv had je voor heen enkel capital bikeshare, met herkenbare fietsenrekken waar je zo’n ding kon ophalen en moest afdroppen. Nu kun je met je telefoon allerlei fietsen en steps huren en struikel je er over op elk troitoir.
    Verder zijn de gebruikers levensgevaarlijk, ze gaan of op de openbare weg of de stoep, geen duidelijke regels en ook niet vaak geen echte ruimte om zo’n ding te gebruiken.

  4. Die dingen werken voornamelijk in een stad, omdat er dan genoeg mensen zijn die van A naar B gaan en ook mensen die van B naar A gaan.
    Op het moment je wil dat men die dingen ook gebruikt ‘om het laatste stukje van/naar huis of werk’ te doen, dan moet je er voor zorgen dat mensen wel op het hebben van zo’n ding kunnen rekenen. Daar komen ze dus nu met een oplossing voor.
    Ga je echter naar steden/gebieden waar mensen verder uit elkaar wonen; dan zullen mensen minder snel op zo’n ding kunnen rekenen om m vanaf huis te pakken. En daar gaat het mis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *