Nederlanders hebben schijt aan adviezen over cybersecurity

Nederlanders hebben schijt aan adviezen over cybersecurity
Nee, we willen geen slachtoffer worden van hackers of andere cybercriminelen, maar maatregelen nemen we ook niet.

Je leest het steeds vaker: Bedrijf X is gehackt, Bank Y was slachtoffer van een DDOS-aanval, de credit card van de buurman is misbruikt, etcetera. Uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2018 blijkt dat we het toch min of meer aan onszelf te danken hebben als we slachtoffer worden van cybercrime, simpelweg omdat we het niet serieus nemen.

44 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over zijn online veiligheid, 74 procent heeft weleens met cybercrime te maken gehad. Toch doen we er bijna niets aan om onszelf te beschermen. De helft van de ondervraagden doet ‘iets’ om zichzelf te beschermen. Daarbij kun je denken aan antivirussoftware installeren (43%), wachtwoorden complexer maken (31%) en het controleren van websites op HTTPS (31%).

Hoe lossen we dat op? Dat is volgens gedragswetenschapper Jan Renes nog niet zo eenvoudig. “We weten stiekem wel dat we het anders zouden moeten doen. We willen wel online veilig zijn, maar die wil is vaak tegenstrijdig met wat we er concreet voor moeten doen of laten. We moeten blijven werken aan het besef dat er concrete gevaren om de hoek liggen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *