Nederlanders zijn door Netflix anders TV gaan kijken

Netflix
De Amerikaanse streamingdienst laat ons meer aan de buis kluisteren.

Aflevering na aflevering kijken. Dat deden we vroeger bijna niet. Dit heeft enkele redenen. Zo was je voorheen afhankelijk van de programmering van de televisiezender. Als de zender geen dubbele afleveringen uitzond, kon je ook niet ‘bingewatchen’. Deed de zender dit wel, dan had je te maken met vervelende reclameblokken. Soms had je het gevoel meer reclame dan TV te kijken.

Dat is met de komst van diensten als Netflix anders geworden. De kijker kan zelf bepalen welke serie wordt opgezet. Bovendien maakt Netflix het je heel makkelijk om nog een aflevering te kijken. En nog één en nog één..

Dit bracht het fenomeen bingewatching teweeg. Uit het rapport Video Behaviour of Dutch Consumers 2017 Q2 blijkt dat wij Nederlanders dit gedrag ook toepassen bij andere content. We maken steeds meer gebruik van Video on Demand (VoD)-diensten. Daarnaast komen er steeds meer topseries naar Netflix. Denk aan House of Cards of Orange of Luke Cage. Je gaat, door de komst van deze series, onbewust meer kijken.

In 2015 keken we gemiddeld 11 minuten per dag aan content via VoD-dienst. Vandaag de dag is dat gemiddelde bijna verdubbeld. Ook het bingewatchen neemt in populariteit toe. In 2015 keek zo’n 50 procent van de Nederlanders een extra aflevering. Nu is dat 61 procent.

Populaire VoD-diensten in Nederland zijn Netflix, Videoland en RTL XL. Netflix is veruit het populairst. 2,3 miljoen huishoudens hebben een abonnement op de streamingdienst. (via Telecompaper)

Nog geen reacties

  1. Wat is de werkelijk toegevoegde waarde van dit soort “televisie’kanalen?
    Ik ben dan ook niet zo’n schaapje, dat achter elke hype aanhobbelt.
    De nieuwigheden zijn vaak oude wijn in nieuwe zakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *