Nederlandse jeugd stopt met TV kijken?

Soort AV content
En terecht. Want waarom zou je TV kijken als je ook in je eigen tempo op internet kunt streamen, gamen, lezen, etc?

Nederlanders kijken per dag gemiddeld 190 minuten televisie. Dat is volgens het onderzoek Moving Pictures van SKO (PDF) een minuut meer dan vorig jaar. Al is dit onderzoek uitgevoerd voordat Netflix actief was in Nederland.

Verrassend aan de cijfers van Stichting Kijkonderzoek is hoe het kijkgedrag van de jeugd zich ontwikkelt. De groep 13- tot 19-jarigen ziet per dag 46 procent beeld dat voor de televisie is geproduceerd (2012: 47%). De rest is user generated video (26%) en andere professioneel geproduceerde AV-content (29%, denk aan muziekclips op YouTube en webisodes).

De leeftijdsgroep daarna, die van 20 tot 35, daalde harder. Die groep ging in een jaar van 67 procent naar 54 procent van de kijktijd die aan TV werd besteed. Zowel user generated content als professionele producties wonnen sterk.

Onderstaand schema laat zien dat de jongere doelgroepen niet zo veel binding met televisie meer hebben. Ze grijpen misschien niet vaak naar tablets, maar dat kan komende jaren aanzienlijk veranderen. Immers, rond de zestig procent van de huishoudens heeft nu een platte, draagbare computer. (via emerce.nl)

Content per device

3 reacties

  1. Er is sinds de laatste paar jaar dan ook helemaal niets meer op tv. Waardeloos gewoon.
    Ik zal in m’n eigen huis dan ook geen tv abonnement gaan betalen.

  2. vroeger keek je tv omdat er niets anders was.
    Toen begon je met een laptop op de schoot, dit was leuk, even tijdens de reclame een website bezoeken.
    Uiteindelijk begin je zo met de laptop in de weer te zitten dat je, als het programma na de reclame terug begint gewoon verder surft op de laptop met uiteindelijke resultaat dat de TV hier al vaak een avond uitblijft of gebruikt wordt voor muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *