Nederlandse jongeren geen idee over ads op Instagram

Instagram
Missie geslaagd voor de reclamemakers.

Heb jij wel door dat je met een advertentie hebt te maken op Instagram? Soms weet een influencer het goed te verbergen. Bijvoorbeeld door de hashtag #ad te verstoppen en de content als een reguliere post aan te kleden. Wellicht werk aan de winkel voor de Reclame Code Commissie, want Nederlandse Instagram-gebruikers hebben soms geen idee dat ze naar een reclame zitten te kijken.

Uit een onderzoek van Kantar Public (PDF) blijkt dat onze jongeren vaak niet het verschil zien tussen een reguliere en een reclamepost. Aan het onderzoek deden 1.600 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar mee. Ook zijn drie op de vijf jongeren zich niet bewust van het feit dat influencers geld verdienen met het maken van een post.

Instanties als de Reclame Code Commissie hameren al jaren op transparantie onder gesponsorde posts op onder meer sociale media. De Europese wetgeving wil hier nog wel eens tekort in schieten. Het is niet alleen voor jongeren lastig om een reclame te herkennen. Voor (jonge) kinderen is dit nog moeilijker of bijna niet te doen. Influencers maken een post zo ‘gewoon’ mogelijk wat het soms erg lastig maakt voor volgers om een reclame te kunnen herkennen.

Eén reactie

  1. Ook bijzonder is dat mensen elkaar gaan taggen in advertenties, net alsof je tijdens een tv reclame iemand opbelt om te vragen of hij / zij ook wil kijken….

    wat is er gebeurd met mensen?

    volg je eigen route, de groep is namelijk verdwaald

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *