Nederlandse webwinkels hebben schijt aan de wet

Zalando man
Die conclusie trekt de consumentenbond, zij het iets anders geformuleerd, op basis van een onderzoek bij 211 webwinkels.

Meer dan de helft van de webwinkels houdt zich niet aan de wettelijke regels die gelden voor retourzendingen. Die conclusie trekt de Consumentenbond dinsdag op basis van onderzoek bij tweehonderdelf webwinkels (er zijn er in Nederland meer dan 45.000).

De test zat simpel in elkaar: de bond plaatste bij 211 webwinkels een bestelling en stuurde deze binnen twee weken terug. Vervolgens was het wachten op de reactie.

31% stortte het geld te laat terug op de rekening. In sommige gevallen moest er zelfs 86 dagen worden gewacht. Van 15 webwinkels (7,1%) kreeg de bond helemaal niets terug, ookal werd dat keer op keer beloofd. Negen webwinkels hadden na drie maanden nog geen bestelling ontvangen, terwijl er wel al betaald was – en het product op de website gewoon op voorraad stond.

Een aantal webwinkels probeerde onder retourzendingen uit te komen door met rare retourprocedures aan te komen. Zo moest een artikel op eigen kosten worden teruggestuurd naar China, en konden bij een andere webshop boxershorts en sokken niet worden teruggestuurd.

Uit een vorig onderzoek bleek al dat de regels door weinig webwinkels worden nageleefd. Toen betaalde 41 procent de verzendkosten niet terug. Dat is nauwelijks verbeterd: nu doet 39% dat.

Er zijn in Nederland meer dan 45.000 webwinkels, waarvan een slordige 5% is aangesloten bij het Webshop Keurmerk danwel het Thuiswinkel waarborg. Die zouden de voorwaarden moeten hanteren die met de Consumentenbond zijn afgesproken. Bij deze webwinkels is het risico dat er iets misgaat met de terugbetaling van een retourzending een stuk kleiner. Zonder keurmerk betaalt 41% niet op tijd, met keurmerk is dat nog ‘maar’ 23%.

Post je eigen ervaringen in de comments!

4 reacties

  1. Toch redelijk schokkend, ik moet zeggen dat ik niet dezelfde ervaring heb. Tot nu toe maar één keer een echt slechte ervaring gehad met een webshop. Een webshop uit Landgraaf die telefoons en sd kaartjes uit China verkochten. bagger spul, en toen ik het retour stuurde moest ik nog diverse formulieren en andere onzin opsturen. Nog regelmatig na gebeld en gemaild maar uiteindelijk laten zitten omdat de kosten, het ging om iets van € 10,- niet meer op wogen tegen de tijd en energie die er in gingen zitten. En dat is natuurlijk de truc. Maar in de regel krijg ik bij retour sturen mijn geld weer op tijd op mijn rekening.

    • @gop1: Ik vind dat wat makkelijk gesteld. Dan zou je eigenlijk nooit iets online moeten kopen. Het retour zenden van producten is inmiddels een behoorlijke business geworden. er zijn bedrijven die zich volledig bezighouden met het verzorgen van retouren.

  2. Welkom in Nederland …. Het is geregeld bij Wet en men doet er geen reet aan.
    Als je te hard rijd weten ze je te vinden maar bedrijven die de wet aan hun laars lappen hebben schijnbaar vrij spel.
    De boete is vrij fors maar als die niet of te weinig wordt uitgedeeld dan schrikt dat niet af.
    Nederland heeft het te druk met andere zaken en dit is er niet 1 van.

    kortom, goed nadenken en research doen voordat je wat koopt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *