Netflix veegt in Nederland de vloer aan met concurrenten

Het marktaandeel van Netflix
Netflix, Netflix, Netflix: de rest doet er eigenlijk niet toe.

Multiscope heeft onderzocht hoe populair video on demand is in Nederland. De conclusie mag duidelijk zijn: we kijken massaal wanneer wij dat willen naar diensten als Netflix en YouTube. Samen kijken we elke dag 472 miljoen minuten naar Netflix, zo blijkt uit het onderzoek. Om dat even in het juiste perspectief te plaatsen: daarmee heeft Netflix 32 procent van de kijktijd in handen.

YouTube volgt op gepaste afstand met 18 procent, dus het komt erop neer dat deze twee Amerikaanse platformen de helft van de Nederlandse markt veroverd hebben. Ter vergelijking: ‘onze’ NPO moet het doen met 9 procent, andere Nederlandse platformen zijn nog kleiner. Denk aan Kijk.nl, RTL XL en Videoland.

Netflix heeft ongeveer 2,8 miljoen betalende gebruikers in Nederland. Deze gebruikers delen hun abonnement vaak binnen hun huishouden, maar ook daarbuiten. Zo profiteren 1,12 miljoen huishoudens van Netflix zonder ervoor te betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *