Nextbase 422 GW – Apparata review

Nextbase 422 GW - Apparata review
Dashcams zijn handig, leuk en zitten tegenwoordig kwalitatief goed in elkaar. We gingen aan de slag met de nieuwe 422 GW van Nextbase.

Eerst even een korte inleiding. De wereld van dashcams is immers heel abstract. Het aanbod is zo groot dat de gemiddelde consument ongetwijfeld geen idee heeft wat te kopen en waarom. Zo zijn er dashcams voor een paar tientjes bij een grote supermarkt tot high-end dashcams als deze Nextbase 422 GW met een prijskaartje van 200 euro. In het geval van de dashcam die wij probeerden betaal je dus wat meer. Voor dat geld krijg je echter een hoop. Op het gebied van kwaliteit, maar ook op het gebied van gebruiksgemak.

Voor het eerst aan de slag
Uiteraard verstrekt Nextbase een handleiding met de 422 GW. De installatie is echter zo makkelijk dat de handleiding in mijn geval achterwege kon blijven. Haal het apparaat uit de doos, hang de dashcam aan je vooruit, plaats een MicroSD-kaartje en via het kleuren LCD-scherm (732 x 240) kan het instellen beginnen. Een fluitje van een cent.

Nextbase 422 GW - Apparata review

Techniek en gebruik
De Nextbase 422 GW werkt met Ambarella-chips en Sony-sensoren. Het apparaatje filmt in Quad HD (2560 x 1440) op 30 FPS of Full HD (1920 x 1080) op 60 FPS. Ik maakte gebruik van de eerste optie. Als je later opgenomen beeld terugkijkt dan kan er makkelijker in beeld geknipt worden zonder dat er sprake is van kwaliteitsverlies. Zowel overdag als nacht, in de regen en met droog weer staat de dashcam zijn mannetje. Onderin beeld worden zaken als coordinaten, de gemeten GPS-snelheid en de datum en tijd weergegeven.

Je hoeft niet bang te zijn dat door de hoge kwaliteit video opnamen snel overschreven worden. Ik maakte gebruik van een 128 GB microSD en de dashcam wist meer dan 1.000 kilometer aan materiaal op te slaan zonder dat oudere beelden verdwenen.

Nextbase 422 GW - Apparata review

Het mooie van de 422 GW is dat de dashcam werkt met modules. Je kunt allerlei extra’s aansluiten op het apparaat. Denk aan een extra camera die de situatie achter je filmt of een radarmodule die helpt een parkeerplaats te zoeken. De Cabin View Camera filmt de zijsituatie en kan aan de dashcam vastgeklikt worden. De Rear View Camera module bevestig je eveneens op de dashcam en zoomt in op de achterruit om zo beelden te maken. Let wel, de Rear Window Camera module die direct op de achterruit komt heeft een aparte kabel nodig. Afhankelijk van je auto kan het een wirwar aan kabels opleveren.

Nextbase 422 GW - Apparata review

Andere noemenswaardige features van de 422 GW zijn Incident Aware en Intelligent Parking Mode. Met het eerste kunnen gemaakte beelden bij een ongeval direct naar je verzekeraar worden gestuurd. Met het tweede gaat de dashcam aan als je auto geparkeerd is en een aanraking heeft gedetecteerd. Bijvoorbeeld kinderen die een bal tegen je bumper hebben geschopt of een ander voertuig die tegen je auto is aangereden.

Om beelden terug te kijken kun je de dashcam middels een WiFi-verbinding koppelen aan de MyNextbase Connect App op Android, iOS of je PC. In de praktijk vond ik dit niet heel lekker werken. ‘Ouderwets’ het SD-kaartje uit de dashcam halen en deze in een laptop steken is wat dat betreft makkelijker. Nextbase heeft ons echter laten weten te werken aan een update voor de app. De 422 GW komt met ondersteuning voor Alexa, de stemassistent van Amazon. Met stemcommando’s als ‘Start met filmen’, ‘Stop met filmen’, ‘Maak een foto’, ‘Beveilig een opname’ en ‘Verzend naar mijn telefoon’ gaat de dashcam voor je aan de slag. Let we: dit moet in de Engelse taal. Alexa is nog niet in het Nederlands beschikbaar.

Nextbase 422 GW - Apparata review

Het feit dat de 422 GW niet de goedkoopste is kun je ook een nadeel noemen. Het apparaat in je auto laten hangen kan een onzeker gevoel geven. Een dief kan de dashcam zien hangen en een poging doen het ding te stelen, met alle schade aan je auto van dien. Gelukkig is de dashcam tamelijk eenvoudig los te koppelen. De houder en kabel blijven achter in de auto en je neemt enkel de camera mee. In de praktijk is dit echter niet praktisch. Elke dag bij thuiskomst die dashcam meenemen en, belangrijker, de camera ’s ochtends niet vergeten als je de deur uit gaat is een kleine rompslomp. Het liefste laat je de dashcam dus hangen in je auto, maar je moet niet bang zijn voor gespuis.

Genoeg plaatjes. Tijd voor wat bewegende beelden. Verschillende video’s in verschillende omstandigheden kun je hier, hier en hier bekijken.

Nextbase 422 GW - Apparata review

Nextbase heeft met de nieuwe 422 GW een kwalitatieve dashcam neergezet die met tal van functies komt. In de praktijk ligt het er maar net aan welke features je daadwerkelijk gaat gebruiken en welke niet. De 422 GW is onderdeel van de nieuwe Series 2 die Nextbase in het tweede kwartaal van 2019 op de markt brengt. Naast de 422 GW heb je ook nog de 122/222/322GW/522GW-modellen binnen de Series 2. Alle modulaire plug-incamera’s zijn verkrijgbaar voor 99 euro.

• Veelzijdige dashcam, veel functies
  • Modules die de dashcam nog uitgebreider maken
  • Makkelijk te installeren