Nieuwste Google Chrome bevat ingebouwde reclamefilter

google-chrome-offline
Want Google weet welke advertenties wel en welke niet storend zijn.

Nadat we enkele maanden geleden verrast werden met het offline gebruiken van Google Chrome, werd het een beetje stil qua innovaties rondom de populaire browser. Gelukkig lijkt daar snel verandering in te komen. In een testversie van Google Chrome voor Android wordt namelijk duidelijk dat Google serieus werk maakt van het blokkeren van irritante reclame.

TechCrunch meldt namelijk dat er zich een speciale reclamefilter bevindt in een Canary build van de mobiele Google Chrome variant. Deze vroegere testversie is nog uitsluitend beschikbaar voor ontwikkelaars, waardoor het nog even wachten is op eenzelfde feature in de officiële versie.

De filter staat standaard uit in deze testversie, maar is makkelijk aan te zetten via het instellingenscherm. Het is vooral de bedoeling dat irritante reclames, zoals grote pop-ups en video’s die uit zichzelf starten met spelen, te stoppen. Dit moet ervoor zorgen dat mensen adblockers in de ban doen en websites weer van inkomsten willen en kunnen voorzien.

Want Google zelf is wel de laatste die een volledige blokkade van advertenties wil hebben, aangezien het hier zelf ook grof geld aan verdient. Op basis van de bevindingen van de Coalition for Better Ads wordt bepaald of een advertentie wel of niet irritant is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *