Oeps! PS4 overhit bij Sony-evenement

Rode Lijn des Doods
We snappen het best hoor. Er ligt als nieuwe console op een show toch een zware last op je schouders, je moet mooi zijn voor de pers, maar tegelijk moet je hard werken, onder een plexiglas koepel zelfs. En met al die druk en felle lampen op je kan het zomaar even te veel zijn.

Dat was het in ieder geval wel voor deze specifieke machine op een Sony-evenement in Spanje laatst. Volgens Geek.com gaf de console een rode lichtstrip weer in plaats van het normale blauw, en stond er een waarschuwing op het aangesloten display. Gelukkig kwam een afgevaardigde van het Japanse merk snel to the rescue en opende de plexiglas bubbel zodat het ding weer wat frisse lucht kreeg.

Het is logisch dat je de console niet in een afgesloten ruimte moet gebruiken, en al helemaal niet in een doorzichtige doos onder felle lampen. Maar wat opvallend hieraan is dat in tegenstelling tot de Xbox One (die alleen maar trager en luider wordt bij stijgende temperaturen) de PS4 zichzelf niet kan terug-throttle’en om overhitting te voorkomen. In plaats daarvan loopt de console vast en wordt de strip op de zijkant rood.

Inmiddels heeft de directeur van Sony Entertainment in zijn Twitter-feed ontkent dat de consoles’ rode lijn een permanente aandoening is, zoals de PS3’s Yellow Light of Doom. Het lijkt daarom meer een veiligheidsmaatregel te zijn dan een indicatie van een hardwarematig defect.

3 reacties

  1. het is niet handig om een console in een afgelsoten plexi kast te laten werken, dan raakt hij overhit. Ik zie het probleem niet zo, het feit dat de console een overhittings melding geeft en vast loopt zal er in de praktijk toe leiden dat mensen hun console op een betere plek neer zullen zetten. Een xbox zal zichzelf terug klokken en het nogsteeds warm hebben (dit heeft een nadelig effect op andere onderdelen in het apparaat) en dat zorgt er voor dat hij sneller stuk zal gaan dan een console die gewoon netjes frisse lucht aan kan zuigen.
    Ik vind het alleen maar goed dat deze functionaliteit in de console verwerkt zit, en het is onzin om gelijk te gaan roepen dat de console stuk is, want dat is duidelijk niet het geval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *