Officieel: Google Stadia prijs, release datum en games

Nog even wachten
Spotgoedkoop, vreemd verdienmodel en een aantal prima titels. Stadia is op weg om een zeer interessant platform te worden.

De hype-trein rondom Google’s aankomende games streamingdienst Stadia was al een tijdje op volle toeren aan het draaien, maar eigenlijk wisten we nog helemaal niets concreets. Tijdens de onthulling (op het moment van schrijven zo’n uurtje geleden) werd daarentegen bijna alles bekend, waaronder waarom het misschien toch niet zo’n knaller gaat worden als dat ik in eerste instantie voorspelde.

Google Stadia komt in november van dit jaar in een Pro-pakket uit in veertien landen, waaronder Nederland en België. De dienst kost een spotgoedkope €9,99. Althans, spotgoedkoop is behoorlijk relatief want in principe is Stadia gewoon hartstikke gratis, wat gelijk duidelijk maakt wat het verdienmodel van Google is voor de dienst.

Het Pro-pakket geeft je namelijk toegang tot al je reeds aangeschafte Stadia-games in een betere kwaliteit dan bij het Basic-abonnement. Hieronder de overzicht van de twee toekomstige abonnementen:

[table “245” not found /]

Afhankelijk van je internetconnectie kan het nogal verschillen welke kwaliteit je in de praktijk op je scherm te zien krijgt. Bij een internetsnelheid van 10 Mbit/seconde (het aangeraden minimum) ontvang je alsnog 720p resolutie met 60fps en stereo geluid. Vanaf 20 Mbit/seconde is 1080p HDR haalbaar (60fps, 5.1 surround) en met 35 Mbit/seconde stream je 4K HDR, 60fps, 5.1 surround sound.

Games kopen
Het opvallende aan de onthulling is de manier waarop games zullen worden aangeboden. Ik was in de veronderstelling dat Google, net zoals bijvoorbeeld Microsoft en Nvidia, een gamedienst zou gaan leveren met onbeperkt games naar keuze spelen. Spelers moeten voor Stadia nog steeds de volledige game aanschaffen.

Gebruikers zouden daarbij af en toe exclusief korting krijgen op games die ze via Stadia aanschaffen en af en toe zou er een game cadeau worden gedaan. Mocht je je Pro-abonnement opzeggen dan behoud je uiteraard toegang tot je gekochte game, al speel je hem dan in een iets mindere kwaliteit.

Founder’s Edition
Voor de gamers die nu al zeker weten dat ze helemaal los willen gaan met Stadia, is er een flinke pre-order beschikbaar. De zogenoemde Founders Edition geeft je als eerste toegang tot Stadia, je krijgt 3 maanden gratis Pro, een limited edition Stadia Controller, een Chromecast Ultra, als eerste keuze voor je Stadia naam (420B00tyL0v3r69, dus) en Destiny 2 met alle uitbreidingen. Oh, en je mag een vriend ook 3 maanden Pro cadeau doen.

Volgens Google is dat meer dan €300 aan content, maar gamers krijgen het pakket voor €129. En over geld gesproken, wil je simpelweg alleen een speciale Google Stadia controller, dan kost dat je €69.

Welke games komen naar Stadia?
Google heeft al een flink aantal games aangekondigd en het lijkt erop dat Google, zoals Epic Games eerder dit jaar, een eigen gameplatform wil opzetten waarbij titels worden gekocht op het platform zelf. Baldurs Gate 3 en Ghost Recon: Breakpoint zijn de eerste nieuwe (relatief grote) releases die naar het platform komen.

Verder komen in elk geval de volgende titels naar Stadia:

  • The Division 2
  • Mortal Kombat 11
  • Assassin’s Creed: Oddysey
  • Dragon Ball Xenoverse 2
  • Elder SCrolls
  • NBA 2K
  • Borderlands 3
  • Football Manager
  • Metro: Exodus
  • Farming Simulator 19
  • The Elder Scrolls Online
  • The Crew 2
  • DOOM Eternal
  • DOOM 2016
  • Rage 2
  • Wolfenstein: Youngblood

Opvallend is dat er nauwelijks shooters op het platform worden aangeboden, wat statistisch gezien verreweg het grootste genre binnen gaming is. Waarschijnlijk zijn de vertragingen tussen je controller, je router, Google’s servers, Google’s consoles (dan weer dezelfde weg terug) te groot om precisie te garanderen. Aan de andere kant, Google stelt wel dat vechtgames een belangrijk speerpunt zullen zijn, wat ook op milliseconden aan komt.

In november komt Stadia dus onder andere in Nederland en België uit en in de aanloop naar de release zal Google nog meer games onthullen die naar het platform komen. Ook zullen er in de loop van 2020 meer ondersteunde toestellen worden toegevoegd. Dus, eind dit jaar weten we eindelijk of Stadia echt zo’n gigantische impact gaat hebben op de game-industrie als dat ik dacht, of dat het aanschaffen van games en een eventuele mindere speelervaring voorlopig nog bottle necks zijn.

Foto @Ubisoft

5 reacties

  1. Eerst maar eens zien of het gaat werken in de praktijk bij ons gewone mensen thuis ipv op een Google campus met een dikke server in de kamer ernaast.

    Ja, NL heeft breedband internet bla bla bla bla. Eerst zien en dan geloven.
    Latency is de grote killer voor de populaire spelen (lees FPS) en dat moet ik nog eerst zien voordat ik het geloof.

    • @turbobrick: Zeker! Daarom haal ik FPS-games ook aan, het zal voor Google ook geen verrassing zijn dat shooters niet altijd even consistent zullen draaien voor veel mensen (bijvoorbeeld in de VS, waar ze in veel gebieden met satelliet internet werken). Ik denk daarentegen dat het een geweldig systeem wordt voor games als Assassin’s creed en zelfs 3rd person shooters als The Division. We gaan het zien!

      • @yannickspinner: Ja, RPG en adventure games kan je laten renderen op systemen waarop je nu nog van kan dromen.
        Zolang je een dikke 4K (straks 8K feed) kan streamen zonder merkbare lag dan ben je koopman !!
        Dan kunnen een hoop bedrijven wel inpakken en het is een zegen voor game devs die in weze geen beperkingen meer hebben en minder strak hoeven te coden.

        Maar dan moet het wel soepel lopen en het liefste geen tot erg weinig lag hebben en geen server downtime en al dat gelul.
        We gaan het zien !

        • @turbobrick: Interessante insteek, die over game devs. Inderdaad, als platformen zoals Stadia (en er zullen er meer volgen) breedgedragen gaan worden, hoeven devs minder rekening te houden met verschillende systemen. Aan de andere kant, hoezeer durft een CD Projekt Red of Sqaure Enix (middelgrote ontwikkelaars) een deel van hun publiek te ontvreemden. Ze zullen voorlopig toch echt voor flut-PC’s, monsterbakken en alles daartussenin moeten blijven coderen. Interessant om dit te zien ontwikkelen…

          • @yannickspinner: ja er gaat een nieuwe wereld open !
            Als het streamen in de praktijk zou werken en zeker in de toekomst dan zijn de grenzen vrijwel onbeperkt.
            Denk dat maar weinig mensen zich beseffen wat dit kan betekenen.
            VR kan dan ook pas echt een vlucht maken en is alleen een UHD bril iets dat gerealiseerd moet worden en de rest is dan een eitje.

            Beeld je eens in een flightsim spelen met de kracht van een professionele flightsim.
            Een Neverending story game die groeit qua verhaal maar ook groeit in kwaliteit.
            Al je savegames bewaard voor altijd en overal.
            Niks meer cross platform shit maar gewoon 1 groot systeem.
            En natuurlijk de echte megaMultiplayer games waarbij je gewoon games kan spelen met duizenden tegelijk.

            De game devs kunnen ohne ende CGI gebruiken, dikke shaders, HQ audio, etc etc zonder restricties (een game hanger !)
            En het cheaten is afgelopen want er staat niks meer lokaal.
            Geen patches meer die tijd kosten, geen firmware updates …..
            En wat te denken aan GEEN piracy meer.

            Er is 1 grote beperking straks:

            De fantasie en creativiteit van de game makers !
            Het zal dus ook even duren eer games echt de voordelen massaal gaan pakken want de mens moet omschakelen en niet zelden zorgt een gebrek aan grenzen voor een verminderde creativiteit.

            We gaan het zien.. alles valt en staat bij een fatsoenlijke stream en minimale lag. Als dat lukt dan is het Game Over voor consoles en Game pc’s .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *