Omstreden taxi-dienst UberPop actief in Den Haag en Rotterdam

Omstreden taxi-dienst UberPop actief in Den Haag en Rotterdam
Uber laat vanochtend weten dat de particuliere chauffeursdienst UberPop vanaf vandaag ook beschikbaar is in Den Haag en Rotterdam.

Sinds deze zomer waren ze al actief in Amsterdam, dat voor de nodige opschudding in de taxi-wereld heeft gezorgd. De komst naar de twee andere steden wordt vergezeld met een campagne om treingebruik binnen de Randstad te stimuleren. Passagiers die Uber gebruiken in combinatie met de trein, krijgen t/m 12 december 2014 op twee Uber ritten €10 korting. De korting kan worden verzilverd door de promocode ‘UberTrein’ in de Uber app in te voeren en geldt voor Uber-ritten die starten vanaf een station in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Uber zegt hiermee autogebruikers binnen de Randstad te stimuleren vaker de trein te nemen.

Wat is UberPop?

UberPop is de goedkoopste variant van taxi-dienst Uber. Ze hebben drie verschillende vervoersopties: UberLUX, de meest luxe auto’s; UberBLACK, een luxe sedan met een professionele chauffeur, en uberPOP, een gewone personenauto van een particulier. Voorwaarde voor aspirerende UberPop-chauffeurs is dat ze minimaal 21 jaar oud zijn, en in het bezit van een 4-deurs auto uit 2005 of later.

Overheid says no

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport is het een illegale taxidienst, omdat chauffeurs niet aan de taxiwet voldoen. Er zijn in Nederland al vier UberPop-chauffeurs beboet. De timing van de uitbreiding is ook best opmerkelijk. Die komt namelijk vlak voor een gerechtelijke uitspraak over de taxidienst. Aankomende maandag doet de bestuursrechter uitspraak in een kort geding. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft geëist dat Uber stopt met UberPOP. doen ze dat niet, dan volgt er een dwangsom van maximaal 100.000 euro. In een kort geding eist Uber op zijn beurt weer dat die dwangsom van tafel gaat.

Uber is trouwens in beroep gegaan tegen de 4 boetes van de UberPop-chauffeurs en heeft al gezegd deze te zullen betalen, mocht het nodig zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *