Als je een iPhone of iPad hebt, dan is de kans groot dat je op z’n minst even gekeken hebt naar Apple Music. De kans is ongeveer net zo groot dat je vervolgens hebt besloten dat de dienst je euro’s niet waard is.
De muziekdienst van Apple is drie maanden lang gratis te gebruiken, maar uit een rondgang van Musicwatch onder Amerikaanse Apple Music-users blijkt dat 61 procent ervoor heeft gekozen om de dienst daarna op te zeggen. De trial vloeit namelijk automatisch over in een volledig abonnement, waar je 9,99 euro per maand voor moet betalen. Dat is de dienst in de ogen van veel gebruikers klaarblijkelijk niet waard.
Het lijkt er volgens Musicwatch zelfs op dat veel mensen ook tijdens de gratis proefperiode al geen gebruik meer maken van Apple Music. Uit de rondvraag blijkt namelijk dat slechts 52 procent nog wel eens naar muziek luistert via de dienst. Apple kan dus trots zijn op de elf miljoen gebruikers die het onlangs noteerde, maar het is de vraag hoeveel daar van overblijft als er elke maand geld overgemaakt dient te worden…
We kunnen natuurlijk discussiëren over de reden achter het massaal afhaken van Apple Music-gebruikers, maar de verklaring lijkt simpel. De dienst is namelijk behoorlijk omslachtig in gebruik, waardoor het een stuk lastiger is om je favoriete muziek te vinden dan bij andere diensten (lees: Spotify). Qua gebruikersvriendelijkheid heeft Apple daarom nog een lange weg te gaan.
UPDATE: Apple heeft tegen The Verge aangegeven dat de genoemde 48 procent niet klopt. Het bedrijf claimt dat 79 procent van de mensne die zich hebben aangemeld voor Apple Music de dienst nog steeds gebruiken.
Ze hebben een poll gehouden onder 5000 gebruikers. Niet echt representatief voor de hele doelgroep lijkt mij.
Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de echte cijfers. Als 60% echt afhaakt is het eerder belangrijk hoeveel gebruikers er zijn overblijven. Hoeveel gebruikers is 40% van het totaal en hoe weerhoud zich dat toch de groep die voor bv Spotify betaald.
Spotify heeft 20 miljoen betalende leden (50 miljoen niet betalende lurkers). Apple had na 1 week al een Adopt rare van 40% voor 8.4. Dat zijn grof geschat ongeveer 400+ miljoen apparaten.
Als gebruikers van een op de acht apparaten ook daadwerkelijk Music zijn gaan proberen en daarvan 60% afhaakt zitten ze nog op 20 miljoen gebruikers. Prima score, deed Spotify jaren over 😉
@Donstil: In het geval van Apple is dat inderdaad niet representatief
Ik niet
Dit gaat niet over Spotify
Fanboy qq
deal with it
@Donstil: Jouw berekening is ook niet echt representatief, ik ken mensen met 3 apple apparaten. Dat is dus onderaan de streep maar 1 eventueel betalende gebruiker.
@Donstil: gemiddelde blijft hetzelfde. Als ze 10.000 mensen zouden vragen zou je ongeveer op hetzelfde uitkomen. Er zijn mensen die nu al afhaken. Dus het percentage wat hun abonnement niet verlengd zal nog hoger liggen zodra hun proefperiode voorbij is….
@ffw88: Dat is dus alleen maar gissen, er is nergens bewijs dat met het dubbele aantal ondervraagden het resultaat gelijk blijft.
5000 of 10.000 ondervraagden met 1 miljard verkochte iOS apparaten is gewoon erg weinig. Ook als er mensen zijn met meerdere apparaten.
Toen ik zag dat het gratis abonnement na drie maanden automatisch overging in een betaald abonnement (aangezien ik mn CC moest invullen voor een gratis proef) ben ik al meteen afgehaakt. Ik hou niet van dat soort praktijken.
@Gulli: Maar dat doen ze allemaal, spotify, napster, Netflix, Xbox Live, Sony PSN noem maar op.
Een belangrijk punt is wel weggelaten
“Nearly two-thirds (64 percent) of current users said that they were extremely or very likely to pay to subscribe to Apple Music after their free trials end. On the other hand, 61 percent reported that they had already turned off the auto-renewal option in their iTunes account settings.”
Een groter percentage van 64 procent wil dus gewoon door met Apple Music na de proefperiode. Die 61 procent heeft alleen auto-renewal uitgezet. Ze houden er gewoon niet van bij voorbaat aan iets vast te zitten.
Dit scenario is precies om mij van toepassing: aangemeld voor de proefperiode, maar daarna opgezegd en gebruik het al niet meer in de proefperiode.
ik hem me er niet eens voor aangemeld. ik ga gewoon naar mn zeer illegale .cc site en download een liedje, om vervolgens in een afspeellijst te maken en die op mn telefoon te gooien.