Consumentenonderzoek: Apple betrouwbaarste laptop-merk

Apple Winning
Een groot consumentenonderzoek bewijst het: MacBooks hebben veel minder kuren dan Windows-machines.

Een onderzoek onder maar liefst 58.000 deelnemers laat zien dat de MacBook Air (waarvan volgend jaar vermoedelijk nieuwe versies op de markt komen) en MacBook Pro veel minder problemen opleveren dan vergelijkbare Windows-apparaten.

Alle deelnemers hadden tussen 2010 en 2015 een laptop gekocht en werden ondervraagd over de problemen die zij in die periode met hun apparaten ondervonden.

En in alle opzichten scoorde Apple met afstand beter. Waar bijna 20% van het totaal aantal deelnemers het een of andere probleem meldde binnen drie jaar na aanschaf -waarvan de meesten melding maakten van een ‘serieus probleem’- had Apple-apparaten slechts een score van 10% . Daarbij kwam de MacBook Air uit op 7% en Macbook Pro op 9%. Op jaarbasis had de MacBook-lijn in 3- tot 4% van de gevallen een probleem.

De best presterende apparaten aan de Windows-kant waren de NV Laptop van Gateway: in 13% van de gevallen was er binnen drie jaar een probleem. De LT van hetzelfde merk haalde 14%, net als de ATIV Book van Samsung. Lenovo ThinkPad en Dell’s XPS laptops behaalden een 15% score.

Van de laptops die problemen hadden, had 42% van de Apple-laptops meerdere problemen tijdens hun levenscyclus. Bij Windows-notebooks was dit 55%.

Consumer Reports plaatst wel een kanttekening: hoewel MacBooks dus een stuk betrouwbaarder zijn, zijn deze ook moeilijker en duurder om te repareren als er wel iets misgaat. Het blad beveelt daarom aan om voor de optionele langere garantietermijn te kiezen.

Als het om klanttevredenheid gaat worden de verschillen enorm. Maar liefst 71% van de MacBook-kopers zei ‘completely satisfied’ te zijn met de betrouwbaarheid. Bij Windows-gebruikers lag dit percentage bijna de helft lager, op 38%.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *