Onderzoek wijst uit: we gebruiken productreviews verkeerd

Online webshopreviews
Kwantiteit boven kwaliteit?

Ten opzichte van enkele jaren geleden kopen we steeds meer artikelen online. Ook tech-apparaten via het wereldwijde web bestellen, is niet zo heel gek meer. Hoewel je het artikel niet eerst even zelf proberen, kunnen we nog altijd wat extra zekerheid over onze aankoop opzoeken bij de productreviews. Dit gaat echter niet altijd goed.

Dat melden onderzoekers na een test die gepubliceerd is in het Psychological Science blad. Zij melden namelijk dat het aankoopgedrag online niet zozeer afhankelijk is van de score, maar eerder op het aantal geschreven reviews van het product. Niet zo handig wanneer een vergelijkbaar product dat minder populair is wel beter blijkt te zijn.

Deze bevindingen zijn gebaseerd op een onderzoek waarin 130 volwassenen verschillende smartphonehoesjes op Amazon beoordeelden. Per tweetal van hoesjes moesten consumenten kiezen welk hoesje zijn of haar voorkeur had, gebaseerd op de gemiddelde score en het aantal reviews.

Zelfs als de reviewscore lager uitviel, koos de meerderheid voor het vaker gerecenseerde hoesje. De onderzoekers melden dat wij als consumenten beter af zijn wanneer we voortaan iets dieper in de cijfers duiken en ook de redenen achter de hoge of juist lage recensies bekijken. Zo maken we in de toekomst dan ook waarschijnlijk betere aankoopkeuzes.

Nog geen reacties

  1. Geen verassing, de gemiddelde consument is niet bepaald intelligent materiaal.
    En altijd gehaast.. niet dat ik hier buiten val, begrijp me niet verkeerd.
    maar het is over het algemeen best een kleine moeite om een informatieve review te vinden. en bij grotere bedragen een (bijv.) youtube filmpje erbij te pakken.
    Vervolgens is het je eigen schuld als je een miskoop doet..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *