OnePlus 7 Pro – Apparata review

OnePlus 7 Pro – Apparata review
OnePlus heeft een dijk van een smartphone neergezet. Althans op papier. Weet het nieuwste vlaggenschip van het techbedrijf ook in het echt te overtuigen?

Wat is het?
OnePlus nieuwste topper. Voor het eerst heeft het merk een reeks gelanceerd. Deze serie bestaat uit de 7, de 7 Pro en de 7 Pro 5G. Laatstgenoemde kun je als consument voor nu vergeten, het is de 7 en de 7 Pro waar het in de praktijk om draait. Wij gingen aan de slag met het topmodel, de 7 Pro met 12 GB RAM geheugen en 256 GB opslag in de kleur Nebula Blue.

De features
De OnePlus 7 Pro heeft heel veel features. Dit betekent niet dat er dingen ontbreken. Een bewuste actie, zo wist OnePlus ons te vertellen. Het is dan ook geheel aan jezelf of je deze zaken mist. De 7 Pro komt bijvoorbeeld niet met draadloos laden. Volgens het techbedrijf is deze technologie nog niet snel genoeg en dus ziet OnePlus er op dit moment geen brood in om het toe te passen. Ik doe in de praktijk niets met draadloos laden, dus ik heb dat ook niet gemist. Ook het ontbreken van een 3.5mm-ingang vind ik geen issue. We leven in 2019 en wie wil blijven stilstaan bij een ouderwetse jack-ingang zal het toch echt bij een ander merk moeten zoeken.

OnePlus 7 Pro – Apparata review

Wel aanwezig is een in-display vingerafdrukscanner. OnePlus introduceerde deze op de 6T en is verbeterd met de 7 Pro. De technologie is nog grotendeels hetzelfde, maar het oppervlak is veel groter geworden. Dit heeft tot gevolg dat je vinger over een groter vlak de telefoon kan ontgrendelen. Dit draagt bij aan een stuk gemak. Ook is de scanner een stuk sneller. Perfect is ‘ie nog niet. Is je vinger wat zweterig omdat het warm is buiten, of heb je natte vingers als je net uit een regenbui komt dan wil de vingerafdrukscanner nog wel eens weigeren. Ook werkt de vingerafdrukscanner niet meer goed als de telefoon warm is. Bij het gebruiken van een app als Google Maps of een andere actieve GPS-app werd mijn 7 Pro behoorlijk warm. Zo warm dat er zelfs een temperatuurmelding in beeld kwam.

OnePlus 7 Pro – Apparata review

Een leuke 7 Pro-feature is de animatie die je krijgt op het scherm met het ontvangen van notificaties. De OnePlus heeft een groot 6.67-inch AMOLED display. Dit is een Samsung-scherm en loopt een beetje over de randen. Precies op die randen heeft OnePlus een verticale animatie lopen wat er tof uit ziet. Ook is er sprake van een 90hz refresh rate. Dit laatste is een zegening en wil je op alle high-end smartphones hebben. Gamen en door het OS swipen voelt erg vloeiend en scherp aan. Aan de andere kant went het snel: op gegeven moment weet je niet beter.

OnePlus 7 Pro – Apparata review

Krachtmachine
Power te over met de OnePlus 7 Pro. Onze variant heeft maar liefst 12 GB RAM geheugen. Dat is meer werkgeheugen dan de meeste laptops. Dit merk je goed. Het opstarten van apps gaat altijd vlekkeloos. Net alsof de app geen opstarttijd kent. Ook switchen tussen games, apps en weer terug gaat moeiteloos. Dit werkgeheugen werkt samen met de krachtige Qualcomm Snapdragon 855 processor die OnePlus heeft gepropt in de smartphone. Toch heb ik een bug ervaren tijdens het gebruik. Bijvoorbeeld met het openen van de camera en direct beginnen met filmen. Het resultaat was een haperend filmpje. Dit is slechts één keer voorgekomen. OnePlus brengt regelmatig OxyGen updates uit, dus dit soort issues zijn eenvoudig te verhelpen.

OnePlus 7 Pro – Apparata review

Camera
Voor het eerst heeft een OnePlus drie camera’s op de achterkant. De smartphone van de 7 Pro heeft een 48 megapixel sensor met Optical Image Stabilizer (OIS), een 8 megapixel 78mm telelens en een 16 megapixel 117° groothoeklens. De camera is prima in gebruik. Een nadeel van de groothoeklens is dat deze niet in combinatie met de videocamera gebruikt kan worden. Dat is jammer. Net als bijvoorbeeld de smartphones van Huawei, maakt OnePlus gebruik van eigen software om betere fotokwaliteit te garanderen. In tegenstelling tot Huawei, werkt de software wat meer op de achtergrond. In het gebruik merk je daar dus weinig van.

De camera werkt fijn voor een leek als ik. OnePlus heeft een gebruiksvriendelijke app ontworpen met alle functies binnen handbereik. Door naar rechts te swipen komen er allerlei features in beeld. Denk aan het maken van een timelapse, het maken van een nachtfoto, panorama of slowmotion. Voor de echte doe-het-zelver is er een pro-modus om de instellingen van de camera naar eigen hand te zetten.

De grootste feature waar de 7 Pro inmiddels bekend om staat is de pop-up selfiecamera. Er zit een klein motortje achter het display aan de bovenkant. De camera komt tevoorschijn bij het openen van de camera-app in combinatie met het activeren van de frontcam. Ook komt de camera naar boven als je gezichtsvergrendeling aan hebt staan. Gebruik dit laatste niet als je veel om veiligheid geeft. Er zijn geen 3D-sensoren aanwezig en dus kan de smartphone dan ook ontgrendeld worden met bijvoorbeeld een foto van je gezicht. OnePlus lijkt goed nagedacht te hebben over de techniek. De pop-up camera werkt vlekkeloos en is een leuke extra aan de telefoon. Het maakt de camera van de 7 Pro net even wat anders dan de meeste camera’s op smartphones. Check hieronder enkele foto’s geschoten met achterkant-camera van de OnePlus 7 Pro.

OnePlus 7 Pro – Apparata review
Primaire camera
OnePlus 7 Pro – Apparata review
Groothoeklens
OnePlus 7 Pro – Apparata review
Primaire camera
OnePlus 7 Pro – Apparata review
Groothoeklens
OnePlus 7 Pro – Apparata review
Primaire camera
OnePlus 7 Pro – Apparata review
Primaire camera, 5.2x zoom

Dagelijks gebruik
Hou er rekening mee dat de OnePlus 7 Pro echt een grote telefoon is. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Een voordeel is een mooi vormgegeven toestel die goed in de hand ligt. Een nadeel is dat de smartphone soms maar nét in je broekzak of kleine handtas past. Bij het dragen van een jogginbroek valt de 7 Pro heel gemakkelijk uit de zakken als je niet oplet. Met zijn 206 gram is de 7 Pro behoorlijk aan de zware kant. Ik hou daar wel van. Het geeft een solide en premium gevoel. Dat gewicht is wel weer een nadeel als je in bed aan het Netflixen bent. Op gegeven moment voelen je armen/handen moe en leg je de smartphone even neer.

OnePlus 7 Pro – Apparata review

OnePlus heeft het weer geflikt met de 7 Pro. Het is simpelweg een smartphone waar je weinig van op kunt aanmerken. Het display, het aantrekkelijke uiterlijk (kies de kleur Nebula Blue!) en het prijskaartje maken de smartphone tot een goed geheel. Waar andere techfabrikanten richting de 1.000 euro kruipen qua prijs, ben je voor de 7 Pro maximaal 829 euro kwijt. Fans van OnePlus kunnen tevreden zijn wat het merk hier heeft neergezet en het maakt nieuwsgierig naar wat OnePlus in de toekomst gaat doen.

• Display om je vingers bij af te likken
  • Supersnel
  • Vingerafdrukscanner met groter oppervlak