OnePlus 7T – Apparata review

OnePlus 7T - Apparata review
OnePlus heeft zijn instapper van dit jaar bijgepunt. Hoe goed zijn deze verbeteringen?

Wanneer OnePlus in het eerste helft van het jaar nieuwe smartphones gepresenteerd, dan kun je er donder op zeggen dat ze later dat jaar met een update komen. Een strategie met twee kanten. Met de introductie van de OnePlus 7 doemde er wellicht een vraag bij je op: moet ik niet een halfjaartje wachten en de OnePlus 7T scoren?

OnePlus 7T - Apparata review

De features
De OnePlus 7T is een fijne en doeltreffende update. Zo komt de 7T met de nieuwe Qualcomm Snapdragon 855 Plus processor. De reguliere 855 is echter al razendsnel. Dat extra beetje merk je een klein beetje, maar is geen dealbreaker. Verder brengt de 7T de nieuwste laadtechnologie van OnePlus met zich mee genaamd Warp Charge 30T. De 3800 mAh batterij van de 7T heeft daardoor slechts een halfuurtje nodig om 70 procent op te laden. Andere belangrijke vernieuwingen is de 90 Hz techniek die OnePlus introduceert op de 7T. Het 6.55-inch AMOLED scherm beschikt daarnaast over HDR10+. Voorheen waren deze zeer fijne zaken exclusief voor de OnePlus 7 Pro.

OnePlus 7T - Apparata review

Draadloos laden kun je nog steeds vergeten op een OnePlus. Bovendien is de kleine notch gebleven en is het nieuwe ontwerp uiterst smaakgevoelig. Je kunt het ook als gedurfd omschrijven. Het Chinese techbedrijf stelde tegenover Apparata namelijk bewust te hebben gekozen voor een ander uiterlijk. Er is nu een groot rond camera eiland te vinden en dat moet je ding zijn. Ondanks het uitsteken van de camera is de telefoon zo ontworpen dat deze niet wiebelt als je een berichtje tikt op de tafel. Desalniettemin lijkt de enorme unit op een soort zwarte puist. De bult voel je ook als het toestel in je hand hebt. De schoonheidsprijs zal OnePlus niet winnen. Dat gezegd hebbende. De camera’s van de Huawei Mate 30 Pro en de nieuwe iPhones zijn ook geen subtiele verschijningen.

OnePlus 7T - Apparata review

Camera
Nu we het toch over de camera hebben. Het mag dan, in mijn ogen, niet moeders mooiste zijn. Functioneel is ‘ie wel. De OnePlus 7T komt met drie camera’s. Een Sony IMX586 sensor, een 48-megapixel camera met een 7-megapixel lens, een telefotolens en een groothoekcamera. Video opnemen gaat in 4k op 30 of 60 fps. Daarnaast is er Super Slow Motion tot 240 ps mogelijk. 720p zelfs tot 960 fps.

OnePlus 7T - Apparata review

De camera is heerlijk in gebruik. Mede door het handzame formaat van de 7T en het feit dat de smarthone bijna 20 gram minder weegt in vergelijking met de 7 Pro. De software werkt zoals je zou willen en het wisselen van camera verloopt vlot. De kwaliteit is oké te noemen. Verwacht geen technische hoogstandjes. In situaties waar de belichting niet optimaal is merk je dat de camera al snel moeite krijgt. Ga vervolgens inzoomen en er ontstaat binnen no time ruis op het beeld.

OnePlus 7T - Apparata review

Nieuw is de introductie van de Macro Mode. Op een afstand van slechts 2,5 centimeter is het mogelijk om een scherpe foto te maken. Soms komen er zelfs details zichtbaar die je met het blote oog niet ziet. Je merkt dat OnePlus veel tijd heeft gestoken in deze functie, want het werkt allemaal erg goed. Check enkele voorbeelden van de camera’s hieronder.

OnePlus 7T - Apparata review
OnePlus 7T - Apparata review
7T
7T
7T
7T
7T

Dagelijks gebruik
De OnePlus 7T is in mijn ogen een sweetspot met 6.55-inch. Het is groot, maar geen joekel. Bovendien is de smartphone niet heel zwaar. De telefoon past goed in je broekzak. Het materiaalgebruik is wel wat aan de gladde kant. OnePlus levert hoesjes mee in de verpakking als je de 7T koopt. Hier kun je van gebruik maken als je van mening bent dat de 7T toch iets te gladjes aanvoelt. Een primeurtje voor OnePlus is dat men de smartphone levert met Android 10, de nieuwste versie van Google’s besturingssysteem. Zo voelt de 7T nog eens extra vernieuwend aan. Naast de nieuwe smartphone, kun je ook nog eens aan de slag met alle vernieuwingen die met Android 10 komen. Ons exemplaar betreft een Glacier Blue OnePlus 7T met 8 GB RAM en 128 GB opslag. Naast deze blauwe kleur komt er nog één andere kleur. Het gaat hier om zilver.

OnePlus 7T - Apparata review

Of de 7T een gat in de markt is? Daar kan ik je nu nog geen volledig antwoord op geven. OnePlus komt pas in een later stadium met de Nederlandse prijs van de 7T. Het is een vlotte, gangbare smartphone die op veel vlakken weet te scoren. Draadloos laden is er nog steeds niet bij en die IP-rating kun je tevens vergeten. Dit laatste is volgens OnePlus geen issue. De 7T is, net als de 7-serie, stof- en waterbestendig. Toch er missen er teveel dingen om de concurrentie omver te kunnen blazen. De updates zijn niet overweldigend te noemen. Daardoor is de oude OnePlus 7 ook nog een interessante kandidaat. Daarnaast heeft dat toestel een wat subtiele camera in vergelijking met de nieuwe 7T.

Update 10-10-2019: de prijzen zijn enkele dagen na publicatie van deze review bekendgemaakt. De 7T gaat 600 euro kosten. Het antwoord op de vraag of dit een gat in de markt gaat zijn is simpelweg nee. Daar is de 7T te duur voor. Voor dat geld krijg je wel een smartphone waar je, zowel qua hardware als qua software, jaren plezier van gaat hebben. Gezien het feit dat OnePlus ook dit toestel jaren zal ondersteunen met (Android)-updates is die 600 euro een toekomstbestendige investering.

OnePlus 7T - Apparata review

Updates die de 7T aantrekkelijker maken ten opzichte van de 7 zijn het 90Hz-scherm met HDR10+ en de vernieuwende triple camera. Zijn dit twee belangrijke factoren voor je dan zit je met de 7T helemaal goed. Zeker de 90Hz-technologie is op dit moment nog een zeldzame verschijning in de wereld van smartphones. Wanneer dat laatste geen belangrijke eis is moet je beseffen dat er inmiddels voldoende alternatieven op de markt zijn.

• Display om je vingers bij af te likken, nu ook op de 7T
  • Bediening verloopt extreem snel met Snapdragon 855 Plus
  • Nieuwe camera met uitgebreide functies