OnePlus 7T Pro review: is ‘ie zijn geld waard?

OnePlus 7T Pro - Apparata review
De krachtpatser van dit jaar is nog beter geworden. Wat vinden we ervan?

Begin dit jaar kwam OnePlus met de 7-Serie, waaronder de gloednieuwe 7 Pro. Een interessante telefoon, want de Chinezen hadden het ding verbluffende techniek meegegeven. Zo had het toestel geen inkeping (notch). De camera zat via een uitschuifbaar mechanisme verstopt in de smartphone. Nog gaver was het 90 Hz-scherm. Games en navigeren door apps verliep vloeiend zoals we zelden op een smartphone hadden gezien.

De 7 Pro had ook nadelen. In onze review hadden we aangekaart dat de smartphone gevoelig kan zijn voor valpartijen vanwege de gladde behuizing. Andere minpunten die genoemd werden is het ontbreken van draadloos laden, het feit dat je niet kunt filmen met de groothoeklens en dat de smartphone erg warm kan worden met een soms haperende vingerafdrukscanner tot gevolg. Zijn deze zaken anders bij de nieuwe 7T Pro?

OnePlus 7T Pro - Apparata review

Eerste kennismaking
Het uitpakken van de OnePlus 7T Pro voelt al verfrissend. Het techbedrijf heeft gekozen voor een rood thema, wat verpakt is in een fraaie doos. Je krijgt echt een premium gevoel bij het unboxen van deze telefoon. Bijgeleverd zijn een aantal hoesjes, de OnePlus Bullet Wireless 2 en een snellader. Het uiterlijk is niet baanbrekend anders in vergelijking met de 7 Pro. De voorkant is nagenoeg gelijk. Aan de achterkant valt de vernieuwde camera op. Voor de rest voelt het heel bekend en vertrouwd aan. Daar is niets mis mee, we hadden geen kritiek op het ontwerp van de 7 Pro. Sterker nog, het is een fraaie smartphone om te zien. Het gladde gevoel is gebleven, gelukkig kun je er meteen een bijgeleverd hoesje omvouwen om dat probleem tegen te gaan.

De OnePlus 7T Pro kent een aantal nieuwigheden. De smartphone is nóg sneller geworden dankzij de nieuwe Qualcomm Snapdragon 855 Plus chipset. In onze review van de nieuwe OnePlus 7T haalden we al aan dat het verschil niet baanbrekend is. De 7 Pro was al heel snel met de Snapdragon 855. Een gevalletje ‘omdat het kan’. Wat opvalt is dat de telefoon inlevert op werkgeheugen in vergelijking met de 7 Pro. Geen 12 GB meer, in plaats daarvan moet je het doen met 8 GB. Bij normaal gebruik ga je dit laatste echter nauwelijks merken. De smartphone komt met Android 10 en OxygenOS werkt zeer vloeiend in combinatie met de razendsnelle chipset. Verder heeft de nieuwe 7T Pro een grotere batterij (4085 mAh, is 4.000 mAh bij de 7 Pro). In combinatie met het nieuwe Warpcharge 30T kan de 7T Pro razendsnel opladen.

OnePlus 7T Pro - Apparata review

Camera
Er hebben geen baanbrekende hardware aanpassingen plaatsgevonden aan de camera. Nog steeds een 48-megapixel unit, bijgestaan door een 16-megapixel variant en een 8-megapixel telelens. Er is optische beeldstabilisatie en je kunt tot drie keer optisch zoomen zonder kwaliteitsverlies.

In de review van de 7 Pro van eerder dit jaar waren we positief te spreken over de camera. OnePlus levert kwalitatieve camera’s bij zijn smartphones, maar je merkt dat het niet de allerhoogste prioriteit heeft. Je koopt een OnePlus tegenwoordig voor de snelheid, de techniek en het feit dat het merk, in zekere zin, geeft om zijn fans. Deze 7T Pro gaat het niet winnen van een Huawei P30 Pro of een Samsung Galaxy S10+ als het gaat om camerakwaliteit.

OnePlus 7T Pro - Apparata review
OnePlus 7T Pro - Apparata review
OnePlus 7T Pro - Apparata review
OnePlus 7T Pro - Apparata review
OnePlus 7T Pro - Apparata review
OnePlus 7T Pro - Apparata review

Dagelijks gebruik & conclusie
De OnePlus 7 Pro, maar op een paar puntjes nóg beter. Zo kun je de 7T Pro het beste omschrijven Het is geen baanbrekende update ten opzichte van de 7 Pro. Diverse minpunten van de 7 Pro zijn nog steeds aanwezig, zoals het zware gewicht en het feit dat draadloos laden ontbreekt. Daarnaast brengt OnePlus de 7T Pro in één variant op de markt, met 8 GB RAM en 256 GB opslag. Er valt daardoor minder te kiezen in vergelijking met de 7 Pro.

Wat ik persoonlijk als film- en seriefanaat zo fijn vind aan de 7T Pro is het scherm in combinatie met de snelheid. Netflix (YouTube-filmpjes in zéér hoge kwaliteit) ziet er echt fantastisch uit op de smartphone. De kleuren spatten van je scherm, net of je naar een mini televisie zit te kijken. Eenmaal gewend aan deze luxe is het moeilijk teruggaan naar een toestel zonder 90Hz-display of LCD.

Gaat het je om de meeste vernieuwingen dan moet je bij de 7T zijn, want deze komt nu ook met een 90Hz scherm. Wie het nieuwste van het nieuwste wil hebben heeft aan de 7T Pro een telefoon die met Android 10 klaar is om er jaren tegenaan te gaan. Een mooie upgrade als je bijvoorbeeld van een OnePlus 6T komt. Hou er echter rekening mee dat de verschillen tussen de 7 Pro en de 7T Pro in het dagelijks leven erg klein aanvoelen. Bovendien komt Android 10 ook naar de 7 Pro. De nieuwe 7T Pro kost 759 euro.

Een 7 Pro scoren met een aanbieding is wat ons betreft de betere deal.

OnePlus 7T Pro - Apparata review

• Gaat verder waar de 7 Pro stopt