Op deze manier houden filmmakers je voor de gek

Heatmap
Als je een film bekijkt, ben je als het goed is niet bezig met het ontdekken van zaken die met de computer gemaakt zijn. Daar leidt men namelijk zorgvuldig jouw aandacht vanaf.

Een nieuw onderzoek neemt een scene uit Iron Man 2 als voorbeeld. Aan het begin van de Marvelfilm komt een schurk een autorace verstoren door racewagens in tweeën te hakken en Tony Stark in elkaar te slaan (bekijk de scene hieronder). Een standaard Hollywood actiescene dus, maar voor wetenschappers is dit een interessante kijkje in ons brein.

[gv data=”rSvHITSvSL0″][/gv]

Bij het Movies In Our Brain evenement van de Academie van Motion Picture Arts and Sciences, bundelden neurowetenschappers en cognitieve psychologen hun krachten met filmmakers. Daar namen ze onder andere bovenstaande scene uit Iron Man 2 door, waarbij er vooral op gelet werd waar mensen naar keken.

Van 75 mensen werden hun ogen gevolgd tijdens de explosieve scene, wat onderstaande Heatmap opleverde. Iedereen focuste zich op de vechtende superhelden, hun wapens en de auto-onderdelen die door de lucht vlogen. De volledige bewegende heatmap is via deze link te bekijken.

Heatmap-Iron-Man-2

Bewust nep
Jon Favreau, regisseur van Iron Man 2 was ook aanwezig, en keek vol verbazing en interesse naar de video. Hij gaf aan dat alles waar mensen zich op focussen echt is, terwijl de rest achteraf met de computer is toegevoegd. Het complete gevecht is namelijk opgenomen op een parkeerplaats buiten Los Angeles. De boten in de haven en het publiek dat geschokt toekijkt zijn allemaal middels CGI met de computer gemaakt. Favreau:

“We berekenen constant waar we denken dat het oog van de kijker naartoe gaat. We leggen meer focus op bepaalde stukken, zodat we overige delen in het shot nep kunnen maken. Het beste grafische effect is het brein van de kijker. Dat combineert zaken zodat ze één kloppend geheel opleveren.”

Vooral gezichten en physics zijn op dit moment haast onmogelijk om kunstmatig te maken. De techniek is volgens Favreau nog niet ver genoeg om gezichten levensecht te ‘faken’ en ook de manier waarop voorwerpen vallen en bewegen ziet er bijna altijd kunstmatig uit als je het achteraf toevoegt. Voor de Iron Man 2 scene werden echte stukken van een Formule 1 auto de lucht in geschoten. “Omdat alles zo willekeurig rondstuitert en contact maakt met elkaar, lijkt het levensecht.”

Aandacht controleren
Terwijl filmmakers dus vooral de aandacht van de kijker willen controleren, zijn wetenschappers meer geïnteresseerd in de werking van het brein op dat moment. Onze hersens stellen namelijk razendsnel een visuele wereld samen. Je focust je op één ding, daarna schakel je razendsnel door naar iets anders, en ondertussen wordt er een visueel plaatje gemaakt dat al deze zaken combineert. De belangrijkste conclusie die op het evenement getrokken werd, was vooral dat wetenschappers, psychologen en filmmakers nog heel wat van elkaar kunnen leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *