Ophef over Samsungs smart tv’s: ze slaan je kijkgedrag op

Ophef over Samsungs smart tv's: ze slaan je kijkgedrag op!!1
Je kunt er vanuit gaan dat vrijwel iedere televisiefabrikant die smart tv’s – televisies met een internetverbinding – op de markt brengt wel iets doet met de kijkdata van klanten. Samsung is hier geen uitzondering op, en wordt nu in de media op de vingers getikt.

Recentelijk werd Philips televisieafdeling TP Vision nog door het College bescherming persoonsgegevens (CBP) beticht van het onvoldoende en onvolledige informatie verstrekken over de verwerking van persoonsgegevens via smart tv’s. Ook LG kwam onlangs onder vuur te liggen, omdat het kijkgedrag bleef opslaan terwijl klanten de functie hadden uitgeschakeld. En nu is Samsung aan de beurt bij RTL Nieuws, die melden dat het Koreaanse merk alles weet “wat je doet op je smart tv”.

Samsung laat in een reactie aan RTL weten:

“Een van onze smartservices is het geven van suggesties aan individuele consumenten op basis van hun kijkgedrag. Hiervoor is het noodzakelijk het kijkgedrag van de betreffende consument te analyseren.”

Verkocht aan derden

Zo’n functie klinkt als een verbetering van de televisie-ervaring, nietwaar? Het gaat bij Samsung wel iets verder dan alleen het analyseren. Uit het privacybeleid van Samsung blijkt dat deze gegevens ook aan derden verkocht mogen worden als de consument de algemene voorwaarden heeft geaccepteerd. Een natte droom voor adverteerders, om te kunnen zien wat mensen graag kijken en wanneer ze afhaken.

Samsung zegt dat dit altijd op vrijwillige basis gebeurt en de optie via menu-instellingen is uit te schakelen. We doen een voorzichtige gok, maar we denken dat 99 procent van de Samsung kijkbuiskopers geen idee heeft dát het gebeurt en hoe het vervolgens moet worden uitgeschakeld.

[lg_folder folder=”Samsung/Samsung_UE65F9000/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *