Opinie: multifunctionele apps tonen gebrek aan creativiteit

Auteur: , Geen reacties
Snapchat komt met nieuwe zoekfunctie

Onze smartphones worden dankzij de meest invloedrijke app-ontwikkelaars overspoeld met eenheidsworsten.

De smartphone is inmiddels niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dankzij de multifunctionele mogelijkheden van de toestellen besteden we soms wel hele dagen aan het pingelen op ons apparaatje. Een belangrijke factor daarin is het brede scala aan beschikbare applicaties. Nu we al enkele jaren op weg zijn, is het makkelijk om te zien welke van deze apps succesvol met ons zijn meegereisd.

Een van de eerste apps die als een ‘must‘ wordt gezien op onze smartphone is toch wel WhatsApp. Op korte afstand gevolgd natuurlijk door social-media zoals Facebook, Snapchat, Instagram, (soms) Twitter en enkele nieuws-apps. Elk van deze apps had bij haar geboorte één of enkele onderscheidende features, waardoor je precies wist welke app je voor welke functie nodig had.

Ondertussen zijn de verschillen flink verwaterd. Een van de meest recente voorbeelden is WhatsApp Stories, een feature oorspronkelijk van Snapchat, waarin je snaps voor alle gebruikers zichtbaar maakt en de plaatjes na 24 uur vanzelf weer verdwijnen. Vóór WhatsApp hebben Instagram en (deels) Facebook deze Snapchat-feature ook al overgenomen.

Whatsapp krijgt nieuwe functie

De vraag bij gebruikers bij updates zoals deze blijft dan ook vaak hangen bij de waarom-vraag. Waarom zou je als ontwikkelaar zoveel moeite steken om een feature te stelen van een andere succesvolle app? Misschien in de hoop dat de ander uitsterft, maar bij veel gebruikers is inmiddels al een soort van onderscheid gemaakt tussen applicaties en waar ze deze voor kunnen én willen gebruiken.

Een andere verklaring die invloedrijke gigant Facebook als eigenaar van Facebook, Instagram en WhatsApp waarschijnlijk niet zo snel in het openbaar zal melden, is het gebrek aan creativiteit bij de teams. Nadat Facebook afgelopen jaar naar verluidt zonder succes Snapchat Inc. heeft proberen op te kopen, heeft het team geen enkele moeite gedaan om haar ergernis en gebrek aan creativiteit te verbergen.

Denk bijvoorbeeld aan Instagram Stories, Instagram Live (van Snapchat en Periscope afgekeken), Facebook Stories dat in ontwikkeling is en ga zo maar door. Het probleem bij al deze gekopieerde vernieuwingen is dat er bij de consument zelf in de meeste gevallen bijzonder weinig vraag naar lijkt te zijn.

Stories

Waar wij als consumenten wel op zitten te wachten, zijn applicaties die over één of enkele onderscheidende functies beschikken en deze zo goed mogelijk uitvoeren. In plaats van bijvoorbeeld een overbodige en uitgeklede nieuwspagina toe te voegen, zou je als Snapchat zijnde je ook gewoon kunnen richten op het verbeteren van je erbarmelijke Android-applicatie. Niet zo’n gek idee als je weet dat het merendeel van je gebruikers deze software op zijn of haar toestel heeft staan.

Of wat te denken van de logge Facebook-app die de accuduur van je smartphone vrijwel halveert als je niet oplet. Ook zou een nepnieuws-filter voor de tijdlijn niet misstaan. Door je werknemers op deze alternatieven te laten richten en niet op de achtergrond aan een Stories-modus te laten werken, beschikken álle gebruikers plotsklaps over een betere gebruikerservaring.

Als laatste heb je natuurlijk ook applicaties die simpelweg niet of nauwelijks geschikt zijn voor meer functionaliteiten. WhatsApp is hier het ideale voorbeeld van: de berichtendienst werkt vrijwel altijd prima, heeft een breed scala aan features, en met de recente mogelijkheid om geinige GIF-plaatjes te kunnen versturen is de app voor ondergetekende zo goed als af.

Autoplay

Helaas lijkt het erop dat Zuckerberg wanhopig naar vernieuwingen zoekt om zelfs een simpele berichtendienst als WhatsApp te overladen met nieuwe features, om waarschijnlijk zo het geïnvesteerde bedrag terug te winnen.

Kortom, het afkijken en overnemen van andermans app-functies zitten smartphonegebruikers niet op te wachten. Zeker niet als de overgenomen features ver af staan van wat de kern van het product is (of ooit was).

In plaats daarvan zouden invloedrijke bedrijven als Facebook en Snapchat beter kunnen kijken naar welke bestaande functionaliteiten behoefte hebben aan een verbetering. Misschien neemt de selfieverslaafde tiener je dit niet in dank af, maar alle andere miljoenen gebruikers die dagelijks van jouw diensten genieten zeker wel.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).