Opinie: PUBG-makers onterecht woedend op Epic Games


De grondleggers van het Battle Royale-genre worden keihard genept… of niet?

Het is een ongemakkelijke situatie in de gamewereld, want een van de meest populaire games ooit wordt momenteel keihard gekaapt door collega’s. Of, als je het van de andere kant wilt bekijken, overreageren de grondleggers van het Battle Royale-genre gigantisch. De PUBG-makers dreigen nu met juridische stappen. Het zit als volgt.

PUBG
Playerunknown’s Battlegrounds (PUBG in het kort) is een van de meest succesvolle games ooit gemaakt. Tijdens de Early Access-periode, nu zo’n half jaar aan de gang, verkocht ontwikkelaar Blue Hole miljoenen kopieën van de populaire game. De game deed het zo goed, dat het veteranen als Dota 2 en CS:GO van de troon sloeg als meest gespeelde games op Steam. Recentelijk kwam de game daarentegen al in opspraak vanwege een hard beleid rondom cheaters.

Nu begrijp ik prima dat het succes van een dergelijke game snel naar je hoofd stijgt. De man die zichzelf Playerunknown noemt – Brendan Greene genaamd – gaat namelijk al een tijdje mee in de ontwikkelaarswereld. Zo werkte hij mee aan Early Access-hit en uiteindelijk flop DayZ Standalone en ontwikkelde hij het concept rondom het milde succes van H1Z1, een eerdere Battle Royale-game.

Epic Games
En nu komen de makers van onder andere Fortnite en het klassieke Unreal Tournament met een gratis Battle Royale-variant op het betaalde Fortnite. Sterker nog, binnen 4 weken tijd ontwikkelde de Amerikaanse ontwikkelaar de aparte gamemodus die gebaseerd was op Battlegrounds. Blue Hole’s reactie was er geen van positiviteit, mede omdat het voor hen voelt als het stelen van een concept.

Nu, voordat je – heel terecht overigens – stelt dat concepten van niemand zijn (anders zou Epic Games iedere arena shooter die ooit gemaakt is kunnen aanklagen), moet je weten dat Epic Games ook de maker is van de Unreal Engine. Deze engine (de ruggengraat van een game) wordt gelicenseerd door… je raadt het al: Blue Hole.

Volgens Blue Hole heeft Epic Games dus door middel van ‘gestolen’ informatie hun game kunnen ontwikkelen. Een studio heeft namelijk veel contact met de maker van de gelicenseerde engine, omdat er nou eenmaal veel dingen mis gaan bij het maken van een game. Volgens PUBG zou Epic Games dus een oneerlijke hoeveelheid voorkennis hebben gehad. Ik moet zeggen, 4 weken om een concept uit te werken en te implementeren is ook wel verdacht snel.

Genuanceerde fittie
Kortom, het is een behoorlijk genuanceerde fittie tussen de twee voorheen vriendschappelijke studio’s. Enerzijds heeft Blue Hole het genre van Battle Royale-games op de kaart gezet, wat hen op zekere hoogte het recht geeft om dat te beschermen. Ook zou Epic Games inderdaad veel insider-informatie hebben kunnen opsteken tijdens het leveren van service rondom hun engine.

Anderzijds is een concept natuurlijk nauwelijks van iemand te noemen. Tot grote ergernis van Blue Hole noemt Epic Games Battlegrounds zelfs een inspiratiebron, wat in het verkeerde keelgat van Greene is geschoten.

Wat denk jij er van? Hebben de PUBG-makers groot gelijk en is de gratis Battle Royale-spinoff van Epic Games een stevige trap in de ballen, of moet Blue Hole zichzelf niet zo serieus nemen en hun product als inspiratie laten dienen voor andere studio’s?

Ongeacht de uitkomst van deze fittie, ga ik gewoon lekker allebei te titels spelen. Fortnite is vanaf 26 september gratis te spelen voor iedereen en komt uit voor de PC, Xbox One en PlayStation 4. Playerunknown’s Battlegrounds is nu als Early Access verkrijgbaar via Steam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *