OPPO Reno2: wat krijg je voor 499 euro? (review)

De nieuwe OPPO Reno2 schommelt qua prijs tussen een goedkope en een high-end smartphone in. Wat krijg je voor het geld?

In Londen kondigde OPPO onlangs de nieuwe Reno2-serie aan. Deze serie bestaat uit twee modellen. Het topmodel Reno2 en de goedkopere Reno2 Z. In deze review behandelen we het vlaggenschip. OPPO prijst deze telefoon op 499 euro. Een prijs die in de huidige markt schommelt tussen een voordelige en high-end smartphone in. Voor deze review stelden we onszelf de vraag: maak ik mezelf blij met de OPPO Reno2 voor die 500 eurie?

Uiterlijk
OPPO levert de Reno2 in een mooie witte doos. Het ontwerp van de smartphone is vooral op de achterkant lekker opvallend. Aan de voorkant is het voornamelijk scherm en dunne bezels. Niet veel anders in vergelijking met andere high-end smartphones. Die overigens voor een flink hogere prijs worden aangeboden. Ons review exemplaar is zwart van kleur. De achterkant is glossy en glimt nogal. Hou hier rekening mee. Er zitten blauwe effecten verwerkt op de achterkant van de Reno2 wat het toestel een flitsend gevoel geeft.

In de hand is de Reno2 lekker licht. Die goedkopere prijs moet ergens vandaan komen en in dit geval is dat de behuizing. De OPPO voelt wat budget aan. Als jij een hoesje gebruikt ga je dit laatste niet merken. De smartphone heeft vier camera’s met daaronder een groenige bobbel. Het voelt als een soort puistje en is niet bepaald mooi of fijn te noemen. OPPO heeft hier wel bewust over nagedacht. De ‘bobbel’ noemen ze de O-dot en is geplaatst ter bescherming van de cameralenzen en voorkomt krassen.

Voor de rest valt er weinig aan te merken. De knoppen zit op de plekken waar je het verwacht. De telefoon werkt met een USB-C aansluiting. Wat opvalt is dat de Reno2 met een 3.5 mm koptelefoonaansluiting komt. Dat is zeldzaam anno 2019! Zelf ben ik inmiddels overgestapt op Bluetooth oortjes, maar voor de fan van bedrade koptelefoons kan dit een belangrijke feature zijn.

Specs
De specs in een notendop. De OPPO Reno2 heeft een Qualcomm Snapdragon 730G processor. Niet zo’n krachtige unit als de 755, denk echter niet dat je een stumpertje bent met deze chipset. De telefoon is vlot en doet precies wat je verwacht zonder dat je het gevoel krijgt dat de smartphone traag is. Verder heb je tot 8 GB RAM geheugen en tot 256 GB opslag. Meer dan prima waarden.

Een volle dag aan de slag met de Reno2 is geen probleem. OPPO heeft een 4.000mAh batterij in de smartphone gestopt. Is de batterij toch leeg, dan is deze ook zo weer opgeladen met VOOC Flash Charge 3.0. Het duurt slechts een halfuurtje om de smartphone tot 51 procent op te laden. Met normaal gebruik kun je er dan weer minimaal een halve dag er tegenaan.

Visitekaartjes van de Reno2 zijn het randloze scherm en de camera’s. De Reno2 heeft een 6.5-inch display met een screen-to-body ratio van 93,1 procent. Een notch ontbreekt. De selfiecamera komt schuin naar boven. Het duurt 0,8 seconden om de selfiecamera te openen. Net als bij bijvoorbeeld een OnePlus 7 Pro zit er een sensor in die een valpartij kan detecteren. Zo voorkomt de smartphone dat de selfiecamera beschadigd bij een plotselinge val.

Camera’s
We noemden het al een visitekaartje en die claim is niet onterecht. Voor 500 piek zijn de camera’s echt heel goed te noemen. Niet alleen op het gebied van hardware. Ook software is het in orde. De camera-app werkt vlot en wisselen van camera gaat eveneens snel. De kwaliteit is behoorlijk goed, mede dankzij de slimme software die OPPO gebruikt.

De kleuren komen goed tot hun recht. Ook zoomen doet de smartphone keurig. De Reno2 heeft 5x Hybrid Zoom zonder kwaliteitsverlies en 20x digitale zoom. Check de foto’s hieronder om dit in de praktijk te zien. De glazenwasser stond op een flinke afstand van mij zijn ding te doen. De OPPO weet deze persoon echter zeer goed in beeld te brengen. De rode kleur van het gebouw oogt ook echt rood op de camera. Dat is bij sommige smartphones wel anders.

Voor wie is deze smartphone?
De OPPO Reno2 is wat ons betreft een smartphone voor de consument die iets meer wil dan de instapmodellen, maar niet de behoefte heeft om 700 euro, 800 euro of zelfs meer uit te geven. Met zijn prijskaartje van 499 euro lijkt de Reno2 die doelgroep precies te bedienen. Voor dat geld koop je een smartphone met veel opslag, met veel camera mogelijkheden en een scherm waar je dagelijks goed mee uit de voeten kunt. Daar staat tegenover dat de behuizing niet premium voelt en dat je genoegen moet nemen met ColorOS, het Android-besturingssysteem van OPPO. Deze software komt -helaas- met voorgeïnstalleerde software waaronder Facebook, Opera en AquaMail. Wel stelt OPPO dat deze apps gewoon verwijderd kunnen worden.

• Veel waar voor je geld
  • 3.5mm koptelefoonaansluiting
  • Toffe camera