Pas op: 2 gigantische adblockers voor Chrome blijken fake

Pijnlijk
Twee van de meest populaire adblockers voor Chrome blijken een geniepig trucje toe te passen.

Hoewel niemand natuurlijk advertenties blokkeert voor Apparata (want zo kunnen we je immers nieuws blijven leveren) is een extensie voor je Chrome-browser waarmee je geniepige of ronduit opdringerige advertenties kunt blokkeren soms wel handig. Helaas blijken 2 van de grootste adblockers in de Chrome Webstore hartstikke nep te zijn, waardoor Google ze noodgedwongen heeft moeten verwijderen.

Als je rechtsboven in je Chrome-browser geen icoontje meer ziet staan, is de kans groot dat je een van de 2 neppe adblockers hebt gebruikt. Nu, voordat je de self desctruct-knop op je PC begint te zoeken, de extensies voor Chrome bevatte geen adware of virussen, maar deden aan een fenomeen dat cookie stuffing heet, zo legt de ontdekker AdGuard uit.

De extensies in kwestie zijn AdBlock van AdBlock Inc (ruim 800.000 gebruikers) en uBlock van Charlie Lee (850.000 gebruikers). In principe zijn het gewoon prima adblockers omdat het kloons zijn van andere, wel legitieme extensies. Het probleem is dat de betreffende apps na 55 uur gebruik affiliatecookies beginnen te plaatsen waardoor de fraudeurs geld kunnen verdienen met jouw online aankopen.

Affiliatecookies worden gebruikt om het doorsturen van gebruikers te belonen. Deze cookies worden bij een gebruiker geplaatst en wanneer hij vervolgens naar een betreffende website gaat, herkent die website dat je als het ware beïnvloed bent en daarom daar terecht bent gekomen. Bij een online aankoop krijgt de plaatser van de affiliatecookie een comissie.

Nog enger is het feit dat de adblockers een soort zelfverdedigingsmechanisme ingebouwd hadden. Zoals ook de sjoemelsoftware van auto’s en sjoemelsoftware in de smartphone-industrie is ook deze software ‘slim’; wanneer het door heeft dat de processen bestudeerd worden, stopt het met de malafide praktijken. Hierdoor is het lastig te detecteren dat een app eigenlijk loopt te frauderen.

Hoe dan ook, de adblockers zijn uit de Chrome Webstore verwijderd. Naar schatting heeft deze praktijk volgens AdGuard miljoenen dollars opgeleverd voor de makers, mede omdat de apps zo ontzettend populair waren. Tja, dan toch maar Google’s eigen ingebouwde reclamefilter gebruiken? De onderzoekers raden je dat eigenlijk wel aan. In elk geval totdat Google eindelijk extensies in hun met malware en adware gevulde webstore gaat controleren.

Lees ook: Deze kleine Chrome-update heeft grote impact op browsen

Foto @JoeTheGoatFarmer (CC BY 2.0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *