Per maand zijn we €21 mln. kwijt aan afgeronde belminuten

Per maand zijn we €21 mln. kwijt aan afgeronde belminuten
Het overgrote deel van de telecomaanbieders in Nederland rondt de beltijd nog steeds af op minuten, in plaats van seconden. Dit tot grote ergernis van de Consumentenbond, die heeft uitgerekend hoeveel dit ons per maand kost.

Per maand wordt ons €21 miljoen teveel in rekening gebracht omdat er naar boven wordt afgerond. Bij elkaar zijn dit 323 miljoen minuten die we eigenlijk niet gebruiken, aldus de Bond op basis van een analyse van 13.000 telefoonrekeningen uit 2013.

Bart Combée, directeur Consumentenbond:

“In 2013 zagen we al dat providers per maand €68 miljoen verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens €21 miljoen bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen. Hoogste tijd dus voor providers en politiek om het afronden van telefoongesprekken de wereld uit te helpen zodat consumenten gaan betalen voor wat ze daadwerkelijk verbruiken.”

€68 miljoen per maand aan beltegoed, €21 miljoen per maand aan belminutenverspilling. Een korte rekensom leert dat Providers in 2013 €1 miljard hebben opgestreken met deze praktijken. En dan nog klagen dat ze zo weinig verdienen met sms.

14% abo’s rondt af op seconde

Het grappig is dat het vanaf 2013 al verplicht is voor providers om af te ronden op de minuut, maar dat dit slechts voor één abonnement hoeft te gelden. Zulks zet niet bepaald zoden aan de dijk. Logischerwijs vindt de Consumentenbond daarom dat het aanbod hiermee onvoldoende is verbeterd. Want bij slechts 14% van alle abonnementen wordt afgerond op secondes. Bij 35% worden gesprekken korter dan een minuut afgerond op een hele minuut en bij 51% worden alle gesprekken op hele minuten naar boven afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *