Pijnlijk: Realme jat marketing van Huawei

Realme komt met een marketing filosofie die wel heel erg op die van Huawei lijkt.

Het Chinese Realme is nog niet zo lang actief, maar staat nu al bekend als een regelrechte copy cat. Het cliché van Chinees namaakspul werd voor Realme gevestigd met dit horloge en nu blijkt weer dat ze weinig zelf bedenken. Een recente marketing strategie lijkt namelijk wel heel erg op die van landgenoot Huawei lijkt.

Realme jat van Huawei

Smartphonemerk Realme kondigt een nieuwe productstrategie aan waarbij de smartphone centraal staat. Rondom die smartphone zijn andere producten ontworpen, zoals de smart watch, slimme TV en andere slimme elektronica. Ze noemen het 1+4+N; Eén smartphone, 4 Internet of Things (IoT) producten en Nieuwe lifestyle producten. Slim toch, zo’n ecosysteem van allerlei producten gebouwd rondom de smartphone? Jazeker, maar niet uniek.

Huawei kondigde met HarmonyOS namelijk vorig jaar een vergelijkbare filosofie aan: 1+8+N. En ja, de ‘1’ staat voor één smartphone, de ‘8’ staat voor gekoppelde apparaten als laptops, tablets en smart speakers. De ‘N’ wist Huawei daarentegen zelf niet helemaal waar die voor stond. Wel komt de beschrijving je vast bekend voor: het staat symbool voor de IoT product categorie.

Ook Xiaomi trekt aan de bel

Realme en Huawei zijn niet de enigen die de nieuwe ecosysteem-filosofie hanteren. In de bovenstaande tweet suggereert een Xiaomi-medewerker dat Realme hun grafische vormgeving heeft gestolen. Maar ook Huawei gebruikte een cirkelvormige graphic bij de presentatie. En ja, de producten staan op een iets andere plek, maar het zijn dezelfde producten. Het is dezelfde filosofie.

Kortom, Realme speelt behoorlijk veel leentjebuur bij Huawei. Is dat een gigantische schande? Mwa, het is een grotere schande dat ze de absurde ‘1+4+N’ formule hebben overgenomen. Bedenk dan iets wat lekkerder bekt. Daarnaast is de hele smartphone-industrie natuurlijk overgoten met het ‘lenen’ van de concurrentie. En ja, beter goed gestolen dan slecht bedacht, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *