Pokémon CEO betwijfelde succes Nintendo Switch

Was Link wellicht de link met het succes van de Switch?
En heeft daar goede argumenten voor… Was Link wellicht de link met het succes van de Switch?

De gigantische hype die Nintendo Switch heette werd overschaduwd door een nog grotere hype. Nee, niet Pokémon GO (al was me dat toch ook wel een redelijk succesje zeg), maar The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De CEO van Pokémon Company, Tsunekazu Ishihara, vertelt tegen Bloomberg dat hij daarom niet in Nintendo’s hardware geloofde.

“Ik dacht dat de Switch geen succes zou worden (voordat de console verkocht werd) omdat ik dacht dat – in het tijdperk van smartphones – niemand een console zou gaan meesleuren.” Zijn theorie bleek er redelijk naast te zitten, want hoewel we inderdaad in het tijdperk van krachtige zakcomputers leven, verkocht de Switch gigantisch goed.

En tijdens de afgelopen E3 kondigde Ishihara dan ook aan dat er een Pokémon RPG ontwikkeld zou worden voor de Switch. Toch trekt hij nog steeds twijfels bij de kracht van Nintendo’s machine. Niet omdat het geen goede console is, maar omdat een andere factor evident veel belangrijker is.

“Ik kwam tot de realisatie dat de sleutel tot een succesvolle game doodsimpel is: Software met absolute kwaliteit bevordert de verkoop van hardware.” En de Japanner weet waar hij het over heeft, want in april van dit jaar kwam een verbazingwekkend nieuwtje naar buiten: The Legend of Zelda: Breath of the Wild werd vaker verkocht dan de console waarop je de game kon spelen!

Zo is het maar net. We kopen consoles (of dure VR-sets) omdat daar games op te beleven zijn die niet beschikbaar zijn voor onze smartphones. We hebben een smartphone om onze vriendinnetjes of ouders te bellen, niet om op te games. Zo blijkt dus maar: Je kunt je console (of pc) nog zo oppompen en hypen, uiteindelijk is het de game die de console verkoopt en niet andersom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *