Pokémon GO: Niantic implementeert crappy EX Raids

Why, Niantic
Zelfs de altijd optimistische Ash wordt er een beetje moe van…
Foto @PokemonCompany

Hoewel de initiële hype rondom Pokémon GO goed was voor een geweldig aantal spelers, loopt Niantic nu tegen niet terugkerende spelers aan. Een oplossing daarvoor is het ontwikkelen van een zogenaamde ‘end game’, waardoor ook ervaren, hardcore spelers nog iets te doen hebben. Maar dan moet die verdomde willekeur er wel uit!

De afgelopen maand werd in de betaversie van Pokémon GO de multiplayer-modus EX Raids getest, zo meldt Polygon. Deze speciale raids zijn stukken moeilijker dan de gewone raids en leveren daarom ook stevige prijzen op, zoals Legendary Mewtwo, bijvoorbeeld.

Het probleem
Het probleem – en genoeg reden voor de gigantische kritiek via onder andere Reddit – is dat spelers niet verzekerd zijn van een plekje in de EX Raids. Men moet een zogenoemde Premium Raid Pass hebben om aan deze speciale raids mee te doen, maar die worden willekeurig uitgedeeld bij het voltooien van gewone raids.

Een speler die één keer een raid speelt heeft dus net zoveel kans op een Premium pass als een speler die er al tientallen heeft gedaan. Daar komt ook nog eens bij kijken dat Premium Raid Passes in een bepaald gebied worden uitgedeeld. Als je dus in een vreemde stad (bijvoorbeeld op vakantie) een raid wint en een pass verdient, moet je die hoogstwaarschijnlijk ook in die stad gebruiken. Ben je niet op tijd, dan is de pass niet meer geldig. Achterlijk!

Nu, voordat we Niantic met z’n allen te veel gaan haten, moet ik erbij vermelden dat het uiteraard een beta-versie was. Ik kan daarentegen niet begrijpen waarom de ontwikkelaar een dergelijk RNG-systeem (random number generator) gebruikt bij het uitdelen van exclusieve passen. Het doel van EX Raids is namelijk om zelfs de meest hardcore spelers een uitdaging te geven. Nu kan een beginnende speler met een enkele raid-win en een Bellsprout van CP950 mogelijk een pas krijgen waarmee hij tegen een Mewtwo van CP9000 moet vechten… Bij wijze van spreken, uiteraard. Maar goed, Niantic werkt eraan… Hoe, dat weten we niet, maar ze werken eraan.

Pokémon GO blijkt de laatste tijd nog steeds ontzettend populair te zijn (ik maak me er op een mooie dag ook nog wel eens schuldig aan). Toch is het verrassend aangezien Niantic het op een heleboel gebieden compleet verneukt. Check bijvoorbeeld hier het anti-cheater-fiasco. En naast deze hedendaagse blunders, wacht letterlijk iedere Pokémon GO-speler ook nog steeds op het ruilen van Pokémon en andere basisfeatures die al ruim een jaar beloofd worden.

Nog geen reacties

  1. “maar die worden willekeurig uitgedeeld bij het voltooien van gewone raids. Een speler die één keer een raid speelt heeft dus net zoveel kans op een Premium pass als een speler die er al tientallen heeft gedaan.”
    Of ik begrijp jou niet of jij begrijpt statistiek niet. Als je tientallen keren een dobbelsteen gooit is de kans er een 6 tussen zit toch echt groter dan wanneer je maar 1 keer gooit.
    Ofwel:
    Kans op een Premium pass bij 1 raid is: p
    Kans op een Premium pass bij 10 raids is: 1-(1-p)^10

    • @koeberg: Wiskunde was niet mijn beste vak maar die statistiek begrijp ik zeker;) Het gaat er om dat ervaren spelers (met tientallen raids op hun naar) zonder premium pass naar huis kunnen gaan terwijl een speler na één raid al een premium pass kan krijgen. Dat terwijl ervaren spelers dus juist eerder een pass zouden moeten krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *