Populaire band dist journalisten – marketing done right

Auteur: , Geen reacties
Een album op een fidget spinner... Er zit een addertje onder het gras

Zelfs de beste journalisten zagen niet door de marketingstreken van deze band.

Aaah, kunst. Het is een abstract idee, een spiritueel gebeuren of een ondefinieerbaar concept. Althans, dat is ongetwijfeld wat Canadese indieband Arcade Fire moet hebben gedacht, want hun streken hebben talloze media en zelfs hun fans op het verkeerde been gezet. Het toppunt? Hun nieuwste album genaamd ‘Everything Now’ wordt beperkt uitgebracht op deze limited edition fidget spinner.

Arcade Fire is een Canadese band die al bijna twee decennia actief is. In die tijd hebben ze de indierock-scene niet alleen op de kop gezet met hun populaire muziek, maar ook met hun marketing. Afgezien van het feit (eigenlijk mijn mening) dat ze absolute klotemuziek maken, verdienen ze een Grammy, simpelweg vanwege hun geniale marketingstreken. De acties die ze ondernemen passen namelijk perfect bij de anti-consumer-ideeën die ze in hun muziek verwerken.

Fidget spinner
Zo meldde de band recentelijk dat fans hun nieuwste album konden kopen op een fidget spinner. Nu is het niet alleen een absurd idee, ook kan de aerodynamica van een dergelijke gadget niet werken, toch? En je kunt de spinner niet spinnen terwijl je naar de muziek luistert. En hij is niet goed gebalanceerd zo… Wacht, het is gewoon klinkklare onzin.

Na de aankondiging op Twitter was de spinner binnen enkele minuten uitverkocht. Of heeft ie wel ooit bestaan? Nou, waarschijnlijk niet dus. Wie betaalt er überhaupt 80 pond voor een niet praktisch speeltje?

Fake news
Ook uitte de band kritiek op de zogenoemde ‘post-truth era’ door zelf nepnieuws te produceren. Een groot aantal gerespecteerde media kopieerde een nieuwsbericht van ‘www.hoolywooodreporter.co’. Zie jij het? De site (nu offline) is uiteraard niet echt, maar de gelijkenis in lay-out, logo en de URL zelf hebben zelfs de beste journalisten weten te misleiden.

Dit resulteerde in een gratis marketing-domino-effect dat zelfs resoneert op deze website. Grote kranten namen de klinkklare onzin en gekke anekdotes over van een nepsite en ik schrijf nu weer over de nepsite. Koop het nieuwe album van Arcade Fire, jongens!



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).