Porsche gaat auto’s online verkopen

Auteur: , 10 Reacties
Porsche gaat auto's online verkopen

Geen fysiek bezoek aan een dealer meer nodig. Gewoon vanaf je luie stoel een nieuwe Porsche samenstellen én bestellen.

De manier waarop auto’s verkocht worden schuift steeds meer de online kant op. Voor Tesla is dit gesneden koek en ook het toekomstige Polestar wil op deze manier auto’s gaan verkopen. Traditionele autofabrikanten kijken of deze overstap tevens interessant kan zijn, waaronder luxemerk Porsche.

De Duitse autobouwer is in de Verenigde Staten een pilot gestart. 25 deelnemende dealers maken deel uit van deze pilot om auto’s online te gaan verkopen aan klanten. Via een computer, tablet of zelfs een smartphone kan een auto worden gekozen. Zowel nieuwe Porsches als occasions komen in aanmerking voor deze verkoopstrategie.

Klanten moeten alleen nog fysiek langskomen om de daadwerkelijke handtekeningen te zetten. Vervolgens kan de klant de Porsche meenemen. Porsche gaat kijken hoe de pilot verloopt. Mocht het experiment een succes zijn, dan overweegt het merk om meer dealers aan te sluiten op deze online verkoopstrategie. In de VS is Porsche actief met 191 dealers. In Europa verkoopt Porsche ook op deze manier auto’s, maar voorlopig is dat alleen in Duitsland zo.



10 reacties

Nou werkt de verkoop van auto’s in de VS doorgaans wel wat anders dan hier. Daar hebben dealers voorraad en koop je vaak een auto en neem je die meteen mee. Hier gaat het veel meer op bestelling en een eigen configuratie.

Hoe zou dat in NL gaan bij online verkoop? Je krijgt hem geleverd op maat en dan binnen 14 dagen weer terugsturen en geld terug?
via Android app
@hiostu: bij Tesla kan je de auto binnen 7 dagen weer retouneren als je wil. En voorraad of niet: je wacht gewoon tot de auto geleverd is. Werkt prima. Als dat met ALLES kan, waarom dan ook niet met auto’s. Dat stomme onderhandelen wordt niemand blij van.
@stfu: Bij Tesla heb je natuurlijk maar heeeel erg beperkte opties. Die zijn makkelijker weer te verkopen, want ze hebben een hele beperkte aantal configuraties. Dat is met een Porsche toch heel anders.
@stfu: Ik ben het met je eens wat betreft dat onderhandelen. Dat doe je maar lekker op Marktplaats of op de rommelmarkt. Maar toch zou ik zelf nooit een auto via internet kopen. Zoals Hiostu zegt werken ze in de VS met voorraadmodellen, dus daar kan het prima, maar hier in Nederland waar men veelal op bestelling werkt en je daardoor soms maanden moet wachten op je auto lijkt mij dat geen geschikt verkoopmodel. Stel je voor dat je een auto in kleur X bestelt, en die kleur in het echt totaal anders oogt dan in de configurator. Leuk dat je je auto dan zonder problemen kunt retourneren, maar je mag wel wéér drie maanden wachten op je nieuwe auto. Dan ga ik toch liever naar een dealer, waar ik kleurstalen in het echt kan zien, waar ik eventjes in de auto kan zitten, kan voelen hoe zacht het leer is, en dan een keuze kan maken waar ik geen spijt van krijg.
@Edge: ik al 2 auto’s ongezien op internet gekocht. En uiteraard wel met onderhandelen. Ik moet toegeven dat het wel 2 maal zeer jonge gebruikte exemplaren betrof. Het feit dat ik ze ongezien had gekocht lag niet zo zeer eraan dat ik niet naar de dealer wilde gaan, maar dat was omdat de dealers respectievelijk 800 en 400 km bij mij vandaan waren. In zo’n geval sluit ik liever vooraf de deal ipv 800 km te rijden en vervolgens misschien onverrichter zaken weer 800 km naar huis rijden.
@stfu: Ik word wel blij van onderhandelen! Bij BMW altijd minimaal 10% korting, dat is wel een fix bedrag op een Porsche van gemiddeld 150K.
@hiostu: ik heb mij n nieuwe autos ook altijd uit voorraad gekocht. Waarom wachten op dezelfde auto die ik zou samenstellen als er ergens ten lande eentje op voorraad staat (in België). Ze waren telkens luxer en goedkoper dan dat ik zelf samen zou stellen.
Je zal maar een Porsche Centrum hebben, of Van Mossel heten oid.
Over 5-10 jaar out of business…
@cazzo046: Dat zal wel meevallen. Los van het feit dat dat soort dealers een groot deel van hun omzet uit onderhoud halen, is er natuurlijk ook nog de noodzaak voor distributiecentra her en der. Het is veel efficiënter en makkelijker om één volgeladen autotransporter vanuit Stuttgart naar bijvoorbeeld Centrum Gelderland te laten rijden, dan dat je half Nederland door moet omdat Panamera 1 voor een klant in Maastricht is, de Cayenne die daarachter geparkeerd staat naar Amsterdam moet, en de 911 bij een Fries afgeleverd moet worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).