Porsche neemt belang in home-iX

Porsche home-ix
Dochteronderneming Porsche Digital zal een belang nemen in techbedrijf home-iX uit Stuttgart. Deze door voormalige Porsche medewerkers opgerichte B2B start-up is gespecialiseerd in smart living-oplossingen.

Porsche Digital is het competentiecentrum voor de digitalisering van Porsche. Dit bedrijf definieert en implementeert in nauwe samenwerking met alle divisies nieuwe strategieën en innovatieve digitale productlijnen. Porsche Digital investeert ook in start-ups om zo toegang te krijgen tot relevante technologieën. Het ziet zichzelf als brug tussen Porsche en wereldwijde innovators. Porsche Digital heeft op dit moment vestigingen in Ludwigsburg, Berlijn en Santa Clara (Silicon Valley). Vestigingen in onder meer Azië staan op de planning.

Vooralsnog heeft Porsche Digital een minderheidsbelang in home-iX. De oprichters van het bedrijf, Mehmet Arziman en Heiko Scholtes, krijgen daarbij ondersteuning in de vorm van een samenwerkingsmodel waarbij kantoorruimte, strategische coaching en mentoring zijn inbegrepen. Porsche Digital heeft daarnaast ook opdracht voor een pilotproject gegeven, waarbij men concrete oplossingen bedenkt voor de manier waarop auto’s, smart homes en digitale assistenten met elkaar verbonden kunnen worden.

Een neutrale bemiddelaar
Het bedrijf home-iX ontwikkelt een ‘Smart Living as a Service’ platform en een digitale B2B-marktplaats voor smart living-diensten. Het bedrijf ziet zichzelf als een neutrale start-up, die als doel heeft om oplossingen van bestaande aanbieders te integreren in plaats van met deze aanbieders te concurreren. CEO Mehmet Arziman: “Ons platform functioneert als een veilige bemiddelaar op de smart home-markt. Op dit moment zijn markten als smart energy en smart grid nog sterk gefragmenteerd. home-iX streeft naar meer samenhang in de smart living-industrie. Dat betekent ook dat bijvoorbeeld de auto-industrie eigen smart living-oplossingen voor zijn klanten moet ontwikkelen om de toegang tot deze markten te vereenvoudigen.” De CEO’s van home-iX zien het samenbrengen van aanbieders als een essentiële voorwaarde voor het creëren van een gebruiksvriendelijk en omvangrijk smart living-ecosysteem.

Smart living: een cruciale mijlpaal
Volgens Thilo Koslowski, CEO van Porsche Digital, is smart living “een cruciale mijlpaal op weg naar een digitale lifestyle.” De termen ‘smart living’ en ‘smart home’ verwijzen naar een omgeving waarin het huishouden en mobiele apparaten (van auto tot airconditioning) onderling communiceren en centraal aangestuurd kunnen worden. Dagelijkse processen worden geautomatiseerd en slimme connectiviteit draagt bij aan extra efficiency, gemak, betrouwbaarheid en productiviteit, zowel thuis als onderweg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *