‘PowerPoint uit 2006 toont hoe Volkswagen sjoemelde’

PowerPoint
Volkswagen had een eigen how-to-sjoemel in de vorm van een Microsoft PowerPoint presentatie.

Hieruit blijkt dat wellicht meer medewerkers op de hoogte waren van het sjoemelschandaal dan tot nu toe bekend is. De PowerPoint beschreef in detail hoe je moest sjoemelen tijdens emissietests in de Verenigde Staten. Het bestand is gemaakt door een uitvoerende medewerker binnen Volkswagen van de afdeling ICT, schrijft The New York Times.

De presentatie benadrukt het feit dat Volkswagen willens en wetens sjoemelde met de tests. De bewuste software werd al in 1999 ontwikkeld bij Audi. Het is niet bekend hoeveel Volkswagen medewerkers de PowerPoint hebben gezien.

42 reacties

    • @norge:
      Net als iedereen.
      Het probleem is uiteindelijk niet de software,
      Maar de giftige NOx uitstoot, wanneer de auto’s rondrijden in de praktijk.

      Die giftige NOx beschadigd de longen, en het enige wat dan verschil maakt is de hoeveelheid uitstoot in de praktijk… niet welk merkje er achter op een auto staat. Of dat die oorzaak tijdens de test nou wordt verborgen door “VW-sjoemelware”, Mercedes software of door Opel Ecotec (Emissions Control Optimisation TEChnology) maakt voor de giftigheid in de praktijk niet uit. NOx is NOx ongeacht merk, en is giftig.

        • @freezzr: Dan is die van VW een slechte, want die is ontdekt.

          [b]Alle[/b] moderne auto’s die verkocht worden voldoen ‘op papier’ aan de Euro6 norm. In de praktijk zijn deze modellen de giftigste:

          De Ssangyong Korando 2.2D
          De Fiat 500X 1.6 MultiJet
          De Audi A8 3.0 TDI
          De Opel Zafira Tourer met 1.6 CDTI

          Dus die zullen wel de beste software hebben.

          • @martinus: Die auto’s zijn als slechts uit een test van een of ander bedrijf gekomen. Echter is zo’n test maar een matige weerspiegeling van de praktijk en daarnaast kunnen de testresultaten van die test in twijfel worden genomen in verband met onbekende variabelen. Hoe de auto’s daadwerkelijk in de praktijk presteren is wel te meten maar niet te testen.

            Als je echt een goed beeld wil krijgen van de uitstoot per model zou je een heleboel auto’s van het zelfde model in de praktijk minimaal een jaar lang moeten meten. Maar zie genoeg mensen maar eens zo gek te krijgen om daar aan mee te doen.

          • @robert110: snap je punt niet eerlijk gezegd.
            Je klinkt als de tabaksfabrikant die betwijfelt of roken kanker veroorzaakt omdat niet iedereen even diep inhaleert.

          • @alfablog: het is eigenlijk heel simpel, je kunt geen appels met peren vergelijken. Doordat er bepaalde onbekende en bekende variabelen in het spel zijn (die per test en auto verschillend kunnen en zullen zijn), kun je ze niet eerlijk vergelijken.

          • @alfablog: Wat ik daarmee wil zeggen is dat de uitstoot van de auto’s in vergelijking met de test in de praktijk positief of negatief kan afwijken. De door @martinus genoemde modellen hoeven dus in de praktijk helemaal niet het meest uit te stoten, hoewel dat in de tests waar die resultaten vandaan kwamen wel het geval was.

      • @martinus:
        Dat iets op papier giftig is zegt natuurlijk nog niets over de praktijk.

        De vraag is, zijn de huidige hoeveelheden aan uitstoot in de praktijk een probleem voor de gezondheid van mens en dier.

        • @poes: En wat is giftig? Ik ben zeer benieuwd wat een 20 of 30 jaar oude Passat uitstoot en wat een moderne Passat daar tegenover stelt. Gewoon, een maand lang testen bij gemiddeld accelereren, maximumsnelheid en (diesel) kilometrage.

    • @janjaspar28: De PP is waarschijnlijk allang door de digitale shredder gegaan 😉 De bron is de NYT. De krant heeft met anonieme bronnen gesproken die de presentatie hebben gezien. Tenzij de beruchte PP ergens op een USB-stickje staat, kun je er wel vanuit gaan dat dit bewijs is vernietigt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *