Providers: ‘We hadden zelf Whatsapp moeten bedenken’

Providers hadden zelf hier lever een andere knop gezien
Onder het hoofdstuk van open deuren intrappen: Vodafone Nederland vindt dat ze zelf een chatdienst hadden moeten bedenken.

Al sinds 2011 zien providers hun inkomsten uit sms-berichten teruglopen. Dit komt grotendeels door de opkomst van gratis alternatieven zoals Whatsapp en iMessage. Maar waarom zijn providers hier niet zelf op gekomen? “De innovatie op het gebied van messaging is achtergebleven. Sms was jarenlang een gemakkelijke inkomstenbron”, aldus Jan Jongeneel van Vodafone tegen NU.nl.

Volgens deze logica had ik overigens ook 15 jaar terug een online zoekmachine moeten bedenken. Beetje jammer, achteraf gezien. Dat had volgens mij wel wat geld opgebracht.

Overigens loopt Nederland voorop als het gaat om gebruik van de chatdienst. 70% van de Nederlandse smartphone-eigenaren maakt gebruik van de dienst, veel meer dan andere Europese landen. Hierdoor is het ‘appen’ van mensen bijna net zo vanzelfsprekend geworden als het versturen van een smsje.

Toch hoef je geen medelijden te hebben met de providers. Hoewel ze dan geld mislopen uit de inkomsten van sms, maken ze dat weer goed aan de kant van het mobiele internet. Hoewel het alternatief van wifi bestaat, gebruiken veel mensen toch nog steeds ook binnenshuis hun mobiel datanetwerk op de telefoon. Zei het door onkunde van het algemene populus of het simpelweg vergeten zijn van het wifi-wachtwoord, de providers spinnen er garen bij.

Providers proberen nog steeds om een standaard-alternatief voor Whatsapp te bedenken. Al sinds 2009 is Vodafone bezig met Rich Communication Services (RCS), een volwaardige vervanger voor sms en mms. Jongeneel hoopt dat andere providers hen zullen volgen en dit tot een wereldwijde standaard maken.

Maar het is lastig om achteraf alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. Makkelijker had het geweest, volgens Jongeneel, als ze hier in het begin al mee begonnen waren voordat de concurrentie van onder andere Whatsapp op kwam. Dan had RCS waarschijnlijk al een nieuwe standaard geweest.

Nog geen reacties

  1. No shit sherlock. Jaren lang dikke doekoes voor sms en mss gevraagd (wat wel grappig is aangezien er vanaf het begin al gratis interwebs sms diensten waren). En nu huilie huilie doen. Trouwens, als ze dit hadden moeten verzinnen omdat de opbrengsten teruglopen, hadden ze waarschijnlijk een “betaalde” berichtenservice ala whatsapp verzonnen. Gratis whatsapp was dan nog steeds marktleider geworden. Ook bizar dat aan het begin van mobiel internet het onbeperkt kon. Nu “moet” er dikke doekoes gemaakt worden, dus MB en GB pakketjes. Want mobiele data is zooooooo duur. -_-

    • @azenomei: dat ze er geld voor vragen snap ik opzich wel. Vergeet niet dat ‘vroeger’ bijna niemand gebruik maakte van het netwerk. Tegenwoordig heeft iedereen wel een smartphone en om al die data aan te kunnen moeten ze wel investeren in snellere netwerken etc. Wat dus geld kost.

      Al moet ik zeggen dat ik mijn internetbundel wel mis met onbeperkte data!

  2. Totaal geen medelijden met dit soort bedrijven, zijn er niet vies van om je flink te naaien. Alles gaat om geld. Investeerders en beleggers, vieze geldwolven.

    • @gop1: Typ maar eens in de google/afbeeldingen zoekbalk: “[willekeurig mobiel provider] hoofdkantoor”. Wat zien we daar? Vele hoofdkantoren, de een nog groter en luxer dan de ander. Grappig detail: We betalen voor deze panden, maar we mogen er nooit gebruik van maken. Ow en voordat je zegt: “maar daar zit de helpdesk om jou te helpen”. Nope! Die zitten over het algemeen in India/Polen/ander land met lage minimumlonen, dat is namelijk goedkoper.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *