Providers innen per maand €68 miljoen ongebruikt beltegoed

Da's schrikken!
Providers innen maandelijks €68 miljoen aan ongebruikt beltegoed en dat moet volgens de Consumentenbond maar eens afgelopen. Vandaag wordt een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer waarin wordt opgeroepen de providers te verplichten de bel/sms/data-bundel langer houdbaar te maken.

De Consumentenbond vindt het schandalig dat veel providers weigeren de tegoeden minimaal een jaar houdbaar te maken en nu is de politiek aan zet. De bond biedt de Tweede Kamer vandaag een petitie aan “#Beltegoed, mijn tegoed is van mij!” die door ruim 26.000 consumenten is ondertekend.

Bart Combée, directeur Consumentenbond:

Het gaat hier om schrikbarende aantallen: elke maand vervallen 209 miljoen belminuten, 259 miljoen sms’jes en 537 miljoen MB’s omdat beltegoed maar heel beperkt houdbaar is. Consumenten betalen dus 68 miljoen euro per maand voor iets wat ze niet gebruiken. Dat is een absurd bedrag, wat het gevolg is van de belachelijke regel dat je je tegoed vaak binnen een maand moet opmaken en anders ben je het kwijt. Terwijl je er gewoon voor hebt betaald! Een pot pindakaas hoef je na een maand ook niet in te leveren als hij nog niet helemaal leeg is. Vorig jaar hebben consumenten al massaal aan providers gevraagd om beltegoeden minimaal een jaar houdbaar te maken. De providers hebben dit genegeerd, daarom doen we nu een beroep op de Tweede Kamer.

In opdracht van de Consumentenbond onderzocht DeLaagsteRekening.nl 180.000 rekeningen. Hieruit blijkt dat per maand ongeveer 15% van de belminuten, 17% van de sms’jes en 16% van de MB’s niet wordt opgemaakt. Consumenten kiezen vaak voor een te ruime bundel voor hun mobieltje, omdat ze hun tegoeden niet mee kunnen nemen. En als ze dan een maand meer verbruiken dan wat ze hebben ingekocht, betalen ze een buitenbundeltarief dat wel drie keer zo hoog kan zijn als het tarief binnen de bundel. (bron: consumentenbond)

Nog geen reacties

  1. Ik zelf heb T-mobile en daar gaat mijn beltegoed altijd mee zo bel ik nu een stuk minder. Maar zodra de zomer er is schiet mijn bel verkeer een stuk omhoog.

  2. Bij Vodafone begin ik iedere maand weer met een schone lei. De providers verdienen geen ruk meer aan bellen en smsen en lopen leeg op de investeringen die ze moeten doen om de capaciteit van het mobiele datanetwerk uit te breiden. Deze kosten proberen ze linksom of rechtsom bij de consument te verhalen, wat ergens natuurlijk logisch is, want het zijn geen non-profit organisaties.

  3. Sorry voor late reactie maar ik moest even reageren. Als dat daadwerkelijk de reactie is van nota bene de directeur van de consumentenbond vind ik dat toch wel schandalig. Hoewel ik ook liever mijn belminuten over zie gaan naar de volgende maand is de vergelijking met een pot pindakaas wel enorm krom.

    Een pot pindakaas wordt jouw eigendom door middel van een koopovereenkomst en niet een abonnement..

    Wanneer men bijvoorbeeld niet naar de sportschool gaat maar wel een abonnement heeft afgesloten zul je ook moeten betalen. De tijd die je in feite hebt ”gekocht” krijg je ook niet vergoedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *