PUBG Corp. moet met billen bloot

Er is nog veel werk aan de winkel
Het PUBG-vuur dooft langzaam en de ontwikkelaar moet de prioriteiten drastisch omgooien om het weer aan te wakkeren.

Ontwikkelaar PUBG Corp. moet met de billen bloot nadat het wederom lijkt te falen in het leveren van kwalitatieve updates. Dat terwijl Fortnite als een speer gaat en de grondlegger van het Battle Royale-genre een rechtszaak heeft aangespannen tegen de populairdere ‘clone’.

Prioriteiten, jongens
Veel casual gamers zullen er nauwelijks bekend mee zijn, maar ontwikkelaars van (vooral) online shooters hebben vaak hun handen vol aan technische aspecten van hun games, niet de content zelf. Wapens modelleren, nieuwe attachments toevoegen en toffe geluiden in de game implementeren is leuk en aardig, maar als een tegenstander op jouw scherm op een plek staat, terwijl hij op zijn scherm al een stukje verder is, dan heb je niks aan wéér een nieuwe gun.

En precies zulke problemen teisteren PlayerUnknown’s Battlegrounds. Terwijl designers en concept-artists hard werken aan nieuwe maps en bijzondere gamemodi zijn het vooral de programmeurs die een schop onder de kont nodig hebben. Dat blijkt uit een eerlijke blogpost op de Steam-pagina van de game.

[gv data=”OwvKFOfckeM”][/gv]

Talloze performance-tweaks
Jazeker, sinds de release van 1.0 heeft de ontwikkelaar een hoop toegevoegd aan een game-concept dat de hele markt lijkt te domineren. Maar de prioriteiten zouden bij een shooter nooit, maar dan ook nooit bij content en concepting moeten liggen. Want als desync, slechte hit detection, lag en een tergende performance (zowel lokaal (op jouw PC) als op PUBG’s servers) overheersen, dan doet de game zelf er niet meer toe.

En PUBG Corp. gaat dan ook eindelijk die problemen prioriteren. Zo zullen een hoop oorzaken van kleine drops in performance (die samen helpen om de game regelmatig ‘patato’ te laten draaien) aangepakt worden. De client moet een hoop lag voorkomen en de manier waarop de bewegingen van andere spelers aan jouw PC worden doorgestuurd verandert nu aanzienlijk wanneer je diegene niet ziet.

Ook het laden van de maps, het renderen van spelers, het afspelen van animaties, het triggeren van effecten op basis van de ondergrond waar een voertuig over rijdt, de processorkracht die een stilstaand voertuig alsnog opslurpt en de manier waarop textures worden ingeladen worden allemaal aangepast.

Kortom, er worden eindelijk maatregelen genomen om de spelerservaring zo soepel mogelijk te maken, al had dat al veel eerder bovenaan de agenda moeten staan. PUBG Corp. erkent deze fout in communicatie en zegt nu eindelijk naar de gigantische hoeveelheid community feedback te hebben geluisterd.

Cheaters
In dezelfde blogpost laat het bedrijf weten dat het vooral trots is op de voortgang die het boekte op het gebied van anti-cheat-software. De ontwikkelaar maakte namelijk uiteenlopende software (op basis van encryptie) waardoor het moeilijker zou zijn voor hackers om zwaktes te exploiteren. Dat is leuk en aardig, maar sinds de introductie van de nieuwe systemen op de testservers laten gamers weten dat de software vaak 10 tot 20 frames per seconden van de toch al niet zo geweldige FPS afsnoept.

Met andere woorden, er is nog veel te tweaken aan de systemen van PUBG Corp. als het gaat om anti-cheat-software. Tegelijkertijd stelt het bedrijf dat ze wederom honderdduizenden cheaters hebben verbannen van de game. Dergelijke stappen hebben vaak meerdere kanten. Enerzijds elimineer je per incident inderdaad een hacker/cheater waardoor eerlijke spelers in elk geval van diegene geen last meer hebben.

Tegelijkertijd kopen cheaters vaak gewoon opnieuw de game onder een nieuw account; peanuts omdat de die-hards tientallen tot honderden euro’s neertellen voor de software die de schavuiten ‘beter’ maakt. Dat levert PUBG dus extra geld op maar de cheater blijft cheaten. Kortom, anti-cheat is essentieel. Reden genoeg voor PUBG Corp. om tegelijkertijd juridische stappen te zetten tegen ontwikkelaars van cheatsoftware. Het bedrijf spendeert dadelijk nog meer tijd in de rechtszalen dan achter hun PC…

Voorlopig heeft het bedrijf achter een van de populairste games ooit dus nog een hele hoop werk voor de boeg. Eind vorige maand kwam er een update uit die letterlijk iedere gun in de game wat betreft damage en recoil tweakte. Recentelijk gooide een update heel het systeem rondom granaten (alle varianten) om en werden een hoop problemen rondom geluid aangepakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *