Publieke Omroep vreest miljoenenclaims door inbranden logo

Auteur: , 7 Reacties
Publieke Omroep bang voor miljoenenclaims door inbranden logo

NPO-directeur Frans Klein waarschuwt in een uitgelekte memo voor het inbranden van logo's in de hoeken van televisies. Een reëel gevaar?

De felgekleurde logo’s van de TV-zenders uit het publieke bestel zouden kunnen leiden tot miljoenenclaims, zo meldt het AD vandaag. Volgens Klein kunnen de logo’s van Nederland 1, 2, 3 en Zapp in de rechter bovenhoek permanent inbranden, wat tot schade aan het display leidt. Zijn voorstel aan de onderlinge omroepen is daarom om alleen in de eerste en de laatste 30 seconden van elk programma het logo nog in kleur te tonen. In de tussenliggende tijd zouden ze transparant moeten worden, om het risico op inbranden in te perken.

De omroepen zouden hier echter nog geen zin in hebben. Ze willen eerst de risico’s van de gekleurde logo’s helder in beeld hebben.

De oproep van Klein is opmerkelijk, aangezien het inbranden van logo’s alleen nog plasmatelevisies kan voorkomen. Modernere schermtechnieken zoals LCD of (O)LED hebben hier geen last van. En plasma is flink op zijn retour. Panasonic en Samsung zijn recent al gestopt met plasma-tv’s, alleen LG produceert ze nog.

Het nieuwe logo van NPO Zapp
NPO Zapp



7 reacties

Beetje laat jongens…..
Lijkt wel een nieuwsbericht van 15 jaar geleden.
Mijn oude LCD PC monitor had anders ook een ingebrande menubalk…
wij hebben het sbs6 logo in onze tv staan….
Ik heb vorige week een Samsung LCD tv gekocht. In de handleiding staat een waarschuwing voor het inbranden van logo’s, zwarte balken etc. Dus een LCD kan er dan ook last van hebben?
mijn vorige samsung smartphone had ook inbranding omdat ik altijd hetzelfde had staan op men eerste scherm
Met (AM)OLED op komst is inbranden wederom een reëel gevaar. Een oplossing is inderdaad transparantie of een afwisseling van vrijwel dezelfde subtiele kleurtinten in het logo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).