Publieke Omroep vreest miljoenenclaims door inbranden logo

Publieke Omroep bang voor miljoenenclaims door inbranden logo
NPO-directeur Frans Klein waarschuwt in een uitgelekte memo voor het inbranden van logo’s in de hoeken van televisies. Een reĆ«el gevaar?

De felgekleurde logo’s van de TV-zenders uit het publieke bestel zouden kunnen leiden tot miljoenenclaims, zo meldt het AD vandaag. Volgens Klein kunnen de logo’s van Nederland 1, 2, 3 en Zapp in de rechter bovenhoek permanent inbranden, wat tot schade aan het display leidt. Zijn voorstel aan de onderlinge omroepen is daarom om alleen in de eerste en de laatste 30 seconden van elk programma het logo nog in kleur te tonen. In de tussenliggende tijd zouden ze transparant moeten worden, om het risico op inbranden in te perken.

De omroepen zouden hier echter nog geen zin in hebben. Ze willen eerst de risico’s van de gekleurde logo’s helder in beeld hebben.

De oproep van Klein is opmerkelijk, aangezien het inbranden van logo’s alleen nog plasmatelevisies kan voorkomen. Modernere schermtechnieken zoals LCD of (O)LED hebben hier geen last van. En plasma is flink op zijn retour. Panasonic en Samsung zijn recent al gestopt met plasma-tv’s, alleen LG produceert ze nog.

Het nieuwe logo van NPO Zapp
NPO Zapp

Nog geen reacties

  1. Ik heb vorige week een Samsung LCD tv gekocht. In de handleiding staat een waarschuwing voor het inbranden van logo’s, zwarte balken etc. Dus een LCD kan er dan ook last van hebben?

  2. Met (AM)OLED op komst is inbranden wederom een reƫel gevaar. Een oplossing is inderdaad transparantie of een afwisseling van vrijwel dezelfde subtiele kleurtinten in het logo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *