Race-simulator Assetto Corsa komt ook naar consoles

Assetto Corsa komt naar de consoles
Goed nieuws voor de liefhebbers van het betere virtuele racewerk: Assetto Corsa komt in 2016 naar de PlayStation 4 en de Xbox One.

Dat is deze week bevestigd door Kunos Simulazioni, de ontwikkelaar van de racegame. Assetto Corsa was tot nu toe alleen beschikbaar op de PC, maar daar gaat met de hulp van 505 Games verandering in komen. Kunos-baas Marco Massarutto belooft dat de consoleversie net zo realistisch wordt als de PC-game, dus liefhebbers van simulatieracers hebben weer iets om naar uit te kijken, nadat eerder Project Cars al voor de consoles verscheen.

Voor wie Assetto Corsa niet kent: de game probeert je op een zo realistisch mogelijke manier te laten racen in de dikste bolides. Grote merken als Ferrari, BMW, McLaren en Mercedes zijn vertegenwoordigd met dikke straatauto’s, bloedsnelle racewagens en Formule 1-racers. Deze wagens kun je vervolgens over de bekende circuits sturen.

“We zijn al in 2013 begonnen met de eerste tests”, liet Massarutto weten in gesprek met Eurogamer. “We wilden destijds bekijken of het mogelijk was om de game over te brengen naar de consoles. Assetto Corsa is succesvol omdat gamers op een heel realistische manier kunnen racen, dus we wilden er zeker van zijn dat we dat gevoel ook naar de PS4 en Xbox One konden brengen. Dat lukt absoluut, want de huidige versie voelt qua dynamiek en rijgedrag nu al hetzelfde als de PC-versie.”

[gv data=”q5LobMRQJKo”][/gv]

Nog geen reacties

      • @thierryvth: GT, is in tegenstelling tot Forza geen arcade alleen probleem is dat GT sinds 2005 niet vernieuwend is geweest en hun sim (lees:engine) is eigenlijk verouderd. Ook project cars is een leuke sim waar je niet lastig wordt gevallen door een hele shitload aan setup zoals bij AC of GT. En hun nieuwe tire model is wel verdomd realistisch (uiteraard andere aspecten weer minder).

        • @pesu: die next gen console zitten in opbouw heel anders in elkaar, mijn vak niet maar om 360 spellen compatible te maken voor de ONE (dus niet eens andersom) zou al tot veel te veel concessies lijden. het schijnt nog al ingewikkeld te zijn, heeft ook even geduurd voordat GTA er was voor de ONE om die redenen

          • @thierryvth: Heb even wat dingen opgezocht en het verschil tussen beide is inderdaad erg groot. Dat je daarom ook niet zomaar even een game compatible maakt voor de 360 is dan ook logisch.

            Maar toch denk ik dat hierbij dat spellen voor de oude console niet meer worden uitgebracht, zodat de consument wel voor the next gen moet gaan.

          • @pesu: Het marketing-aspect speelt in deze zeker een rol. Maar kijk bijvoorbeeld naar een spel als GTA 5. Dat speelt op de PS3 en Xbox 360 eigenlijk net niet helemaal lekker terwijl het op de PS4/XboxONE als een zonnetje draait. Een ontwikkelaar moet dus erg veel concessies doen als ze een spel op een oude console uit willen brengen, terwijl ze zich juist graag willen focussen op de nieuwste technologie met de mooiste graphics. Dat is nu eenmaal het nadeel van technologie; het verouderd erg snel.

          • @germancarsftw: Klopt, vind GTA ook niet helemaal lekker draaien op de ps3. FPS valt soms tegen, met name in graphic-rijke situaties.

            Wat dat betreft kun je beter een desktop bouwen. Af en toe iets upgraden en je kunt jaren vooruit.

  1. Haha zonder grappen dit spel vergeeft niet, elke fout wordt genadeloos afgestraft, de Graphics zijn daarnaast ook niet heel best

  2. Nu waren de graphics voor mij niet heel belangrijk, gaat mij vooral om de dynamics van het rijden (simulatie) maar project cars is waanzinnig op alle vlakken (de bugs zullen ze toch nog wel oplossen). GTR(2) op de PC was mijn beste simulatie ervaring maar project cars is ongekend wat rijden betreft en de graphics zijn zo mooi dat je op de Nordschleife je zonnebril moet opzetten want je word verblind door de zon.
    Maar hoe meer goede simulatie spellen hoe beter

      • @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: ja mijn probleem is dat ik gestopt ben al een paar jaar met PC gebruik, ben network/security engineer en wilde niet thuis nog eens gaan systeem beheren ( ; dus zit al wat jaren met een xbox met die drama arcade race spellen te wachten op een sim.
        maar heb het wel gevolgd natuurlijk, ooit begonnen (simmen) met Micrcopose grandprix natuurlijk ( ; we have come a long way
        Maar zijn de Physics van RF2 of Iracin nog steeds beter dan project cars ?

  3. hoop kenners hier.
    Weet iemand of er ook nog iets in de pijplijn is voor ‘leuk’ online racen, met tegenstanders, waar niet elke 2e rijder je maar van de baan probeert te rossen.
    A la GRID 1 , maar dan met iets realistischere rij-eigenschappen.

    • @gregorius: Nop. Games als GRID doen het (helaas) niet echt geweldig. Niet los genoeg om volledig arcade te zijn, maar ook niet realistisch genoeg om simulator genoemd te mogen worden. In het huidige racelandschap zou ik zelfs zover willen gaan dat je Gran Turismo en Forza in de categorie GRID moet plaatsen. Buiten die twee games om, is het óf zo realistisch/ontoegankelijk als mogelijk (rFactor, Project CARS, Assetto Corsa) of zo arcade/toegankelijk als de pest (Need for Speed, Formule 1, Mario Kart, Driveclub, The Crew etc.)

  4. Soms denk ik wel is dat er alleen gamers hier op autoblog zitten. Helemaal geen idee waar hier nu allemaal over gepraat word.

  5. Dat kon niet uitblijven na het grote succes van Project Cars op de consoles.
    AI en netcode nog wat vebeteren en het moet helemaal goed komen.

  6. Opzich is het een leuk spel. Om snel te rijden vergt het wat oefening, ook het aanpassen van de auto’s voor je eigen rijstijl is leuk en nuttig.

    Wat ik wel een puntje vind is dat het spel uitgebracht was met het idee “we voegen steeds meer toe”. Dat klinkt natuurlijk goed maar er staat nu bijvoorbeeld al weer twee maanden dat Audi en Toyota binnenkort komen…

  7. Wat ik vooral heel erg leuk vind, is dat de wagens van Jim Glickenhaus erin zitten, en die hele rits aan Ferrari’s natuurlijk. Hoe gaaf Project CARS ook is, Ferrari’s mis ik als groot liefhebber van de raspaardjes toch wel.

  8. Ik hoop dat er een mooie openworld race game komt voor de ps4 speel forza horizon 1/2 nog steeds online op de 360 lekker snelwegen pakken met een bugatti in de playseat.

    The crew vond ik echt bagger

  9. http://youtu.be/BlkF0BIUcpc

    Als ik deze video vergelijk hebben ze allebei hun sterke kanten. Qua realisme van de baan laten ze allebei op verschillende punten wat liggen.

    Qua realisme auto’s en hoe die over de baan rijdt… Kleine dingetjes als een 3rde remlicht ontbreken bij AC. En als je kijkt hoe de auto reageert op de oneffenheden in het wegdek ben ik toch voor project cars.

    • @jvthof: dat is wel apart aangezien project cars bij verre niet in de buurt kan komen van de “roadfeel” die A-C geeft. En daarbij velen die dat vinden. Zie internet. Maar ik ben zelf ook erg fan van PCars. Het karten nog het meest, dat en de Graphics zijn echt het sterkste wat PCars kan bieden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *