‘Ready Player One is Spielberg’s beste film in 10 jaar’

Spielberg op zijn top
Steven Spielberg is in Ready Player One op z’n best als blockbuster regisseur.

Na pareltjes zoals Saving Private Ryan, E.T. en Jaws is Steven Spielberg met zijn nieuwste film een andere richting in geslagen. Ready Player One is modern, nostalgisch en zit tjokvol referenties naar games, films en anime. Tegelijkertijd is de film – gebaseerd op een beste seller boek – nog voordat hij uit kwam stevig onder de loep genomen door game-fans. Was de haat terecht of is Ready Player One een uitstekende film? Check hieronder het reviewoverzicht.

New York Times
Ready Player One gaat over een dystopiaanse toekomst waarin mensen in verticale trailerparken wonen. Men leeft een redelijk uitzichtloos leven, maar gelukkig is daar de Oasis, een VR-wereld waarin iedereen kan zijn wat hij/zij wil. Als de maker van de Oasis overlijdt, onthult hij dat er een serie easter eggs (digitale verrassingen) verstopt zitten in de game. Onze held Wade gaat op zoek naar die prijzen en dan breek de pleuris uit.

[gv data=”NRwDnOuhxfY”][/gv]

De NYTimes erkent de problemen die de film nog voor de release had – problemen rondom het niet begrijpen van games en gamers. Dat neemt niet weg dat Ready Player One een visueel spektakel is: “[Steven Spielberg] tovert een virtueel landschap vol vechtende avatars om tot bruisend met popcultuur gevuld pretpark, een interactief museum van entertainment uit de late 20ste eeuw en vroege 21ste eeuw. Het is een doolhof van niche-smaken en referenties naar blockbusters. Mr. Spielberg navigeert gemakkelijk door dit warenhuis aan informatie en propt elk frame met zijn gebruikelijke behendigheid vol informatie zonder overzichtelijkheid en de momentum van het verhaal te verliezen.”

The Verge
De drijfveer van de film is verhaaltechnisch daarentegen niet de gamewereld, maar de personen die zich daarin begeven. Vooral de relatie tussen de hoofdpersoon en Art3mis moet de plot drijven, maar het tegendeel is waar. Volgens The Verge is hun relatie, van online metgezellen tot uiteindelijke lovers, slecht uitgewerkt en totaal niet interessant. Het medium refereert tevens naar het gedateerde ‘held wint meisje als prijs voor zijn daden’-format.

“Waar de film het echte wereld-aspect een beetje verpest in alle haast, is de aandacht voor het detail tijdens de Oasis-scènes werkelijk adembenemend, zoals de Knight Rider-grill in Wade’s auto, maar ook subtiele nuances zoals de manier waarop Wade’s avatar constant in een licht windje lijkt te staan waardoor zijn haren een beetje wapperen. Of wat dacht je van Art3mis’ veel te grote anime-ogen die het licht perfect reflecteren.”

The Verge refereert in dezelfde conclusie naar het uncanny-valley-effect. Deze term beschrijft de afkeer voor een net menselijk lijkende robot, naarmate de robot er menselijker uit gaat zien. Met andere woorden, de mens zal een afkeer hebben als robots heel erg – doch net niet – op mensen lijken. “Spielberg gebruikt dit effect in zijn voordeel; hij herinnert het publiek er ieder moment aan dat wat ze zien slechts een fantasie is.:”

Forbes
De reviewer van Forbes maakte zich (misschien terecht) zorgen dat Spielberg een beetje roestig is geworden omdat hij al een hele poos geen gigantische avonturenfilm als deze heeft gemaakt. “Nou, vrees niet, lieve lezers, want Spielberg gooit alle zorgen aan de kant en levert zijn beste film van het afgelopen decennium af.” Dat zijn geen halve maatregelen!

[gv data=”cSp1dM2Vj48″][/gv]

“Als ik dat zeg, dan bedoel ik niet per se dat de film beter acteerwerk bevat dan andere films van Spielberg, of dat de cinematografie beter is dan andere recente film. Ik bedoel dat Ready Player One frame voor frame een briljante parade is van Spielberg’s vaardigheden en talenten als een verhalenverteller, maar tevens als vrolijke afkondiging dat de meester terug is, Het herinnert ons eraan dat hij in de eerste plaats het blockbuster-format op de kaart heeft gezet.”

Forbes gaat verder: “Ready Player One is zo cool, zo leuk, fast-paced en emotioneel bevredigend dat het een tweede, misschien zelfs derde zit vereist. Ondanks dat de film 2 uur en 19 minuten duurt lijkt de tijd voorbij te vliegen en je oogballen zijn niet snel genoeg om alle overvolle frames op te vangen; laat staan alle geluiden en inhoudelijke referenties naar vervlogen tijden te begrijpen. Omdat de film zo ‘herkijkbaar’ is, is het gemakkelijk voor diegenen die graag een potje ‘spot de jaren ’80-referentie’ te spelen.” Het medium sluit af: “Ready Player One is Spielberg op z’n best en daarmee een stortvloed aan opwindend zomers popcornspektakel.”

Foto @Warner Bros.

Nog geen reacties

  1. Degenen die het boek gelezen hebben, zijn blijkbaar enorm teleurgesteld…maar is dat niet altijd zo? Ik heb enkel de film gezien, en die viel me bijzonder goed mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *