Samsung onthult Connect Auto, dit kun je ermee

Samsung
In aanloop naar het Mobile World Congress in Barcelona heeft Samsung het doek getrokken van Connect Auto. Een nieuw systeem dat de autorit plezieriger en beter moet maken.

De techniek werkt anders dan Apple Carplay of Android Auto. Connect Auto van Samsung is namelijk een extraatje dat je zelf zult moeten aanschaffen. Het systeem dien je aan te sluiten binnen de auto en fungeert als een soort Wi-Fi dongel.

Aan de hand van real-time informatie geeft het systeem onder andere feedback over je rijgedrag. Zo kun je bijvoorbeeld tips krijgen om zuiniger te rijden. Tevens kan er een Wi-Fi hotspot worden aangemaakt, waardoor medepassagiers onderweg kunnen internetten. Dit laatste zal gepaard gaan met een abonnement.

Samsung zal Connect Auto in het tweede kwartaal van 2016 lanceren in de Verenigde Staten. AT&T is het eerste telecombedrijf dat abonnementen gaat aanbieden in combinatie met het apparaat. In het derde kwartaal van dit jaar kunnen wij Europeanen ook aan de slag met het systeem. Hoe het ding eruit gaat zien is nog niet bekend.

UPDATE: De R&D-teams van SEAT, Samsung en SAP hebben de handen ineen geslagen om diverse toekomstige toepassingen voor de ‘verbonden auto’ te presenteren. Een voorbeeld daarvan is een app waarmee je een parkeerplek kunt reserveren en de parkeerkosten vervolgens kunt betalen zonder de auto te verlaten. Het systeem is gebaseerd op het succesvolle Samsung Pay-platform in Zuid-Korea en de VS. Naar verwachting wordt het de komende maanden ook in Europa gelanceerd. Eind vorig jaar heeft SAP op succesvolle wijze het SAP Vehicles Network (SVN) in de VS en Europa gelanceerd, met Samsung Pay als partner en een focus op services als Connected Parking en Connected Fueling. In de samenwerking met SEAT kunnen gebruikers via de SEAT ConnectApp via vingerafdrukherkenning nu een parkeerplek reserveren. Het navigatiesysteem begeleidt de bestuurder vervolgens naar de bestemming waar de slagboom automatisch omhoog gaat wanneer de auto nadert. Betalen voor het parkeren gebeurt eveneens via de app, zonder dat de bestuurder nog uit hoeft te stappen. Dit principe kan op het Mobile World Congress reeds worden ervaren.

Digital Key Sharing
Nog zo’n direct voorbeeld dat uit de alliantie voortkomt, is Digital Key Sharing, een evolutie van het Digital Key-concept dat SEAT en Samsung vorig jaar presenteerden. Daarmee was het via een smartphone al mogelijk de portieren te ontgrendelen, de airco aan te zetten en de ramen te openen en te sluiten. Nu worden die functies uitgebreid met een oplossing waarbij in de nabije toekomst goedkeuring kan worden verleend aan een andere persoon om de auto te gebruiken, zonder de noodzaak een sleutel uit te wisselen; zelfs wanneer die personen op verschillende locaties zijn. Via de smartphone kan geheel veilig een virtuele kopie van de digitale sleutel van de auto naar andermans smartphone of ander mobiele apparaat worden verstuurd. Desgewenst kan een tijdslimiet op het gebruik van de digitale sleutel worden gezet. In de nabije toekomst wordt het zelfs mogelijk om die digitale kopie van de sleutel bepaalde restricties op te leggen. Bijvoorbeeld een beperking van het gebruik van functies van de auto, een limiet op bepaalde prestaties, zoals de topsnelheid, of het instellen van een extra zuinige rijstand.

13 reacties

  1. Als Samsung slim is verkopen ze dit als pakket bij lease-maatschappijen. Nog meer big brother in je wagen, interessant voor werkgevers, nagel aan de doodskist van privacy.

  2. Samsung zag Google CAR en Apple CarPlay en wist dat ze iets moesten kopieëren maar dat eigenlijk niet voor elkaar konden krijgen bij de auto fabrikanten. Dan maar een ander vreemd apparaatje waar we de term “auto” aan kunnen hangen zullen ze gedacht hebben.

    Doen we toch een beetje mee.

  3. Ontwikkeling noemen ze zoiets. Ondertussen heb je een systeem dat zich bemoeit met je rijgedrag en zit je passagier de hele tijd op een schermpje te kijken. Gezellig man!

  4. Dat lanceert lekker maar terug in hun productontwikkelingsafdeling. Ik heb dit gedoe min of meer al en gebruik het weinig. Online gedoe in de auto werkt technisch wel maar praktisch gebruiken vind ik het niet ideaal.

  5. Dit gaat floppen, het biedt geen functies waar de gemiddelde consument nou echt iets aan heeft, de enthousiasteling weet dat hij dit al veel goedkoper kan krijgen. En probeer de gemiddelde consument maar eens uit te leggen dat je ‘m in de OBD2-connector achter je dashboard moet stoppen zonder glazig te worden aangekeken.

    Mocht je het nou leuk vinden om allemaal info uit je auto te halen die je niet op je tellercluster terug kan vinden, koop dan een OBD2-adapter met Bluetooth. Kost bijna niets en laat zich zo verbinden met een willekeurige gratis meetapp op je smartphone.

  6. Kan nog best interessant worden als deze wifi-dongels met elkaar kunnen communiceren.
    Als deze van elkaar weten wat het realtime rijgedrag is van de desbetreffende auto’s dan kan het systeem gekoppeld aan de elektronica van de auto ook op elkaar anticiperen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *